فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه

در فرهنگ ما ایرانیان فرش یکی از مهمترین وسایل خانه به خصوص در قسمت پذیرایی که میزبانی در آن انجام می شود محسوب می شود که خانواده های ایرانی بیشتر به جنبه تزیینی آن توجه می کنند

امروز فرش های در نقشه ها و طرح های مختلفی بافته می شوند که اکثر فرش های با طرح بسیار زیبا و جدید مانند فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه مورد توجه مشتریان فرش قرار می گیرد.

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه از جدیدترین انواع فرش ماشینی با تراکم ۳۶۰۰ به شمار می رود که از آن طرح های مختلفی از جمله طرح باغ ارم موجود است. در ادامه از این طرح برای شما بیشتر خواهیم گفت.

 

مشخصات فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه

یکی از محبوب ترین طرح های فرش میان مشتریان طرح باغ ارم شناخته می شود که فرش ۱۰۰۰ شانه باغ ام با تراکم ۳۰۰۰ و فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه جزو پرطرفدار ترین فرش های این طرح هستند و در دو نوع ۸ رنگ و ۱۰ رنگ تولید می شوند.

گل وسط روی این طرح به صورت مستطیل بافته شده که تمام گل های اطراف آن درون مربع ها و مستطیل ها جای میگیرند و به این نوع طرح اصطلاحا طرح خشتی یا کتیبه ای گفته می شود.

به دلیل متفاوت و خلاقانه بودن این طرح در فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه  بسیار سریع در میان دوستداران فرش جایگاه خود را پیدا کرد و اکنون جزو زیباترین طرح های ارائه شده در صنعت فرش ایران می باشد.

 

قدمت فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه

از آنجایی که قدمت بافت فرش در کشور ما دیرینه است و تعداد زیادی از شهرهای ایران از زمان ئقدیم تا کنون مشغول تولید فرش بوده اند در نتیجه کشور ایران مهد فرش جهان شناخته می شود و فرش های زیبا و نفیس ایرانی سالهاست که آوازه اش در سراسر دنیا پیچیده است، اما فرش هایی مثل فرش باغ ارم ۱۲۰۰ شانه از طرح های جدید به شمار می روند.

شهرهایی که در آن ها فرش باغ ارم تولید می شود عبارت اند از:

کاشان، اصفهان، شیراز، بیرجند، خراسان، تبریز.

کاشان

شهر کاشان واقع در استان استان اصفهان از سال ۱۳۹۳ به بعد به عنوان بزرگترین قطب تولید کننده فرش جهان انتخاب شد دلیل انتخاب شدن شهر کاشان به این نام به خاطر تعداد زیاد کارخانه های فعال در این شهر می باشد که حدود ۱۲۰۰ کارخانه و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش مشغول به فعالیت هستند.

و صادرات در زمینه فرش نیز یکی از کارهای بسیار پر سود برای کشورمان است

فرش هایی که در شهر های مختلف تولید می شوند بسته به فرهنگ آن منطقه در نقشه های متفاوتی بافته می شوند

فرش خراسان

مود شهری است در نزدیکی بیرجند و فرش تولیدی آن یکی از بهترین فرش های آن منطقه به شمار می رود و به دلیل کوچک بودن ابعادش به آن قالیچه گفته می شود که این قالیچه در اندازه ۸ متر مربع و به تعداد محدود و معمولا در رنگ های تیره بافته می شود.

فرش زنجان

شهر زنجان یکی از شهرهای قدیمی در زمینه تولید فرش می باشد که در صادرات فرش ایران نقش مهمی را ایفا می کند و از آنجایی که در نقشه فرش های این منطقه جلوه هایی از فرهنگ آن منطقه جای گرفته است جزو پرطرفدارترین فرش های ایرانی است.

فرش بیرجند

فرش های بافته شده در این منطقه دارای طرح های بسیار زیبا و خاص هستند مثل طرح های خشتی و ریز ماهی که نشان دهنده فرهنگ و اصالت کشور ایران است این قالی ها در سایز ۲۰ متر مربع بافته می شوند اما در قالی های بافته شده در شهر بیرجند از رنگ های شاد و زنده مثل: نارنجی، قرمز، زرد و آبی به کار برده می شود زیرا این رنگ ها با رنگ بژ که پس زمینه این فرش است متضاد است و هارمونی زیبایی را ایجاد می کند.

اوایل برای بافت قالی های بیرجند از پشم استفاده می شد اما امروزه از کتان برای بافت این نوع فرش استفاده می کنند.

فرش شیراز

در استان فارس شهری واقع در کنار دریاچه بختگان به نام نیریز وجود دارد که در این شهر فرش هایی با طرح ها و رنگ های بسیار جذاب و همچنین زنده تولید می شوند، جنس الیاف به کار رفته در آن ها از کتان است و بیشتر طرح های آن بوته ها هستند.

فرش قشقایی

این فرش به دست هنرمند زنان قشقایی بافته می شود که رنگ عمده آن را نارنجی تشکیل می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *