انواع فرش های ماشینی

فرش ماشینی به سه دسته فرش ماشینی با کیفیت ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰  ، ۱۲۰۰ شانه ، تقسیم شده اند و هرکدام جزوه پر طرفدار ترین محصولات بازار شده اند و هر کدام ویژگی هایی خاص و ویژه برای خود را دارند و دلیلی متفاوت بودن آن ها با هم همین تفاوت ها است . از شرایط و تفاوت های این محصولات می توان نام برد ، اندازه تراکم و شانه یک فرش و طرح و نقشه ای  که در آن کالا استفاده شده است . ترکیب بندی رنگی که هر کدام از این قالی ها دارند و نوع الیافی که هر کدام از این نخ ها ویژگی و کارایی خاص خود را دارد از دیگر تفاوت ها هستند و تار و پودی که در محصول بکار رفته شده است هر کدام از این موارد خود به تنهایی می تواند ، اصلی ترین مورد برای با کیفیت بودن و یا بی کیفیت بودن قالی ها باشد .

در ادامه این مقاله ما قصد داریم برای شما توضیحات کامل در مورد این ویژگی ها بدهیم تا بتوانید محصول مورد نظر خود را که مدنظر دارید راحت تر انتخاب کرده و آسوده خاطر باشید که کیفیت آن عالی است . در این مقاله اطلاعاتی در مورد انواع فرش ماشینی و ویژگی های آن را بررسی می نماییم و هر کدام را جداگانه معرفی می نماییم .

 

۱- فرش ماشینی و منظور از شانه و تراکم

معمولا بیشتر افراد آشنایی با فرش و مشخصات آن را ندارند و ممکن است این پرسش که شانه و تراکم در فرش چیست ؟ و یا تفاوت آن در چیست و چه تاثیری برای فرش ها دارد ؟ با خواندن مطالب زیر با شانه و تراکم و ویژگی های آن آشنا می شوید .

 

۲- شانه فرش ماشینی چیست ؟

تراکم عرضی یا شانه فرش ؛ فرش ماشینی ۷۰۰ شانه  به این معنی می باشد که در هر متر مکعب از عرض فرش معادل ۷۰۰ ریشه ( گره ) بافته شده است . شانه هایی در بازار خرید و فروش و یا سایت های اینترنتی فرش رایج هستند ؛ ۷۰۰ ، ۱۰۰ ، ۱۲۰۰ شانه .

 

۳- تراکم فرش ماشینی چیست ؟

تراکم طولی فرش ( تراکم ) ؛ تعریفی برای تراکم می توان گفت کاملا شبیه به همان تعریف شانه است . محصولی دارای تراکم ۲۵۵۰ در هر متر مربع از طول ۲۵۵۰ رشه یا گره بافته شده است . مقدار تراکم های فرش ها ؛ ۲۵۵۰ ، ۲۷۰۰ ، ۳۰۰۰ ، ۳۶۰۰ هستند .

 

۴- بهترین شانه و تراکم برای فرش ماشینی

هر چه شانه  فرش های ماشینی بیشتر باشد ، این شانه بالا در محصولات باعث ریز بافت تر آن ها می شود و در نتیجه شباهت بیشتری به قالی های دست بافت دارد و به همین دلیل است که به آن ها فرش ماشینی دستافتگونه می گویند . با خواندن این مطالب در مورد شانه متوجه شدیم که به ریز نقش بودن قالی ها مربوط می شود و تراکم فرش همانطور که از اسمش مشخص است به فشردگی محصول مربوط می شود یعنی هر چه تراکم در فرش های ماشینی بالاتر و بیشتر باشد ، فرش سفت تر و سنگین تر می شود . اگر شما قصد خرید فرش نو را دارید و یا می خواهید فرش های خود را عوض کنید ما به شما خرید محصولاتی را با شانه و تراکم بالا پیشنهاد می کنیم ، زیرا این فرش ها از کیفیت بیشتری و دوام و ماندگاری بالایی نسبت به دیگر فرش ها دارند . از پرطرفدار ترین قالی ها ، محصولات ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه ها هستند که ۷۰۰ شانه ها با تراکم ۲۷۰۰ ، ۱۰۰۰ شانه ها با تراکم ۳۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه ها با تراکم ۳۶۰۰ هستند . پس نتیجه می گیریم ، تراکم در فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه بیشتر از همه فرش ها است . شانه آن نیز بیشتر است و کیفیت بالاتری نیز دارد .

+ بیشتر بخوانید : اطلاعات درباره فرش درجه یک

 

۵- الیاف در فرش های ماشینی

جنس الیاف و نخ در بیشتر فرش ها و مخصوصا فرش های پر فروش و با کیفیت ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ شانه از نخ خاب با جنس اکریلیک صددرصد هیت ست شده است و تارو پود آن ها نیز از جنس صددرصد پنبه است .

 

۶- مهمترین ویژگی های نخ آکریلیک هیت ست شده

۱ _ پفکی شدن فرش ها و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش .
۲ _ کاهش پرز نخ ها در فرش .
۳ _ تثبیت حرارتی و تثبیت تاب .
۴ _ نرم تر بودن زیر دست .
۵ _  کاهش پارگی فرش در هنگام بافندگی .
۶ – تشخصیص سر نخ ها در فرش بافته شده ( دانه اناری شدن فرش ها ) .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *