رفع سوختگی فرش ماشینی

فرش ماشینی که جزو اقلام مهم زندگی می باشد ، تمیزی و نگهداری از آن ها نیز دارای اهمیت زیادی برای خانم ها است . از بین بردن لکه ها یکی از مشکلات پر دردسر برای خانم ها می باشد که به همین دلیل آن ها سعی می کنند که به هر وسیله ای که شده است آن را پاک کنند اما باید به این نکته توجه داسته باشید که هر راه حلی برای پاک کردن هر نوع لکه ای مناسب نمی باشد پس شما باید بر اساس نوع لکه ای که دارید راه حلی را پیدا نمایید . در بعضی از مواقع این لکه ها بر اثر سوحتگی ایجاد می شوند که ما قصد داریم به جهت کمک به شما برای داشتن فرشی تمیز و با دوام ، آموزش رفع انواع سوختگی فرش ماشینی را در اختیارتان قرار دهیم . در ادامه می خواهیم درباره فرش ماشینی و رفع سوختگی آن مطلبی را برای شما بیان کنیم تا شما اگر با این مشکل مواجه شدید بتوانید آن را برطرف کنید .

 

۱- رفع سوختگی فرش با سیگار

برای رفع سوختگی سیگار ابتدا باید سطح سوختگی را با یک سمباده کاغذی بسایید و در مرحله ی بعدی به وسیله ی جارو سوختگی های سایید شده را از روی فرش جمع کنید . در صورتی که بخشی از سیاهی های سوختگی باز هم روی فرش مانده بود می توانید با نوک قیچی کوچکی و با دقت آن سیاهی ها را از روی بافت و پرز ها قیچی کنید . حال اگر باز هم با دقت فرش را بررسی کردید و هنوز لکه ی سوختگی روی آن باقی مانده بود با استفاده از محلولی که یک قسمت آن آب اکسیژن است و ده قسمت آن آب باشد و با یک دستمال تمیز روی لکه را به آرامی پاک کنید . برای این کار ابتدا باید سطح بیرونی و سپس بافت داخلی فرش را تمیز نمایید . در آخر نیز لکه را با آب بشویید و سطح آن را کامل خشک کنید .

 

۲- رفع سوختگی فرش با زغال

برای رفع سوختگی زغال هم می توانید مانند رفع سوختگی سیگار عمل کنید با این تفاوت که بعد از کوتاه کردن بافت و پرز های سوخته  محل سوختگی را با یک لایه ضخیم محلول شامپو فرش بپوشانید و سپس اجازه بدهید که کاملا خشک شود و بعد جای آن را جاروبرقی بکشید . اگر هنوز هم جای سوختگی باقی مانده بود می توانید با استفاده از یک محلول رنگبر ضعیف جای آن را تمیز و سپس در زیر جای سوختگی یک وسیله ی سنگینی مانند کتاب قطور قرار دهید و فرش را روی آن بگذارید تا زود تر خشک شود .

 

۳- رفع سوختگی فرش با قابلمه یا اتو

برای رفع سوختگی قابلمه یا اتو اگر میزان سوختگی به گونه ای باشد که فقط فرش دچار تغییر رنگ شده باشد برای رفع آن باید از پیاز استفاده نمایید بدین صورت که یک پیاز را به دو نیم تقسیم می کنید و روی محل سوختگی قرار می دهید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را با آب سرد می شویید . هم چنین راه دیگر استفاده از یخ می باشد که این روش هم برای از بین بردن لکه های سطحی مناسب می باشد .

 

۴- رفع سوختگی فرش یا موکت با شمع

برای از بین بردن لکه های سوختگی شمع ابتدا باید به محض وقوع لکه آن را تمیز نمایید . لکه ی شمعی که هنوز سفت نشده است را با یک دستمال کاغذی و یا یک حوله کتان خشک نمایید ، هرگز دستمال و یا حوله را بر روی فرش یا موکت مالش ندهید زیرا این کار باعث می شود که شمع به داخل فیبر نفوذ کند باید سعی کنید که آن را فقط خشک کنید . که با فشار دادن دست بر روی دستمال کاغذی و یا حوله آن قسمت تقریبا خشک می شود . روش دیگری نیز برای پاک کردن این لکه وجود دارد . به این صورت که باید ابتدا یک محلول لکه بر بسازید . برای ساخت این محلول ابتدا چند قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط نمایید و بعد روی لکه بریزید . باید دقت داشته باشید که موکت یا فرش زیاد خیس نشود . و در آخر لکه را به آرامی با آب تمیز پاک کنید . این مراحل را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید .

اگر موکت هایی که دارای الیاف مصنوعی می باشند دچار تغییر رنگ شوند لکه احتمالا دارای چسبندگی بوده است و برای رفع لکه باید ابتدا آن را با آب گرم بشوید و بعد با یک دستمال خشک و تمیز پاک کنید . برای موکت های پشمی می توانید از آب ولرم استفاده نمایید و هرگز از لکه برهایی که ترکیبات قلیایی دارند و یا آمونیاک استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رساندن به بافت موکت می شوند . پادری ها و موکت هایی که از الیاف گیاهی هستند دارای الیاف سخت و زبر می باشند و در مقایسه با موکت هایی که دارای مواد مصنوعی و پشمی هستند مقاومت کمتری در برابر لکه ها دارند و باید بعد از اینکه لکه را از بین بردید آن را با سشوار یا فن و با حرارت کم خشک نمایید . برای از بین بردن لکه شمع از روی فرش یا موکت هایی که دارای پرز می باشند ابتدا باید لکه شمع را با یک قاشق بتراشید . سپس روی آن یک پارچه سفید یا دستمال کاغذی قرار دهید و با حرارت کم اتو روی آن بکشید و زمانی که به صورت کامل موم جذب آن شد دستمال را بردارید .

 

۵- رفو فرش ماشینی سوخته

اگر قسمتی از فرش شما به هر دلیلی دچار سوختگی شد برای رفو آن سوختگی می توانید با یک موچین یا ریش تراش مقداری از پرز هایی که سالم هستند را از آن جدا کنید و باید دقت کنید که این پرز ها را از قسمت هایی که متناسب با نقش فرش هستند جدا نمایید و بعد مقداری چسب مثل چسب سیمان را به قسمتی که دچار سوختگی شده است بزنید و سپس پرز ها را روی آن بگذارید و فشار دهید . و روی آن یک وسیله ی سنگین مانند کتاب قطور قرار دهید و بگذارید کاملا خشک شود ، برای موکت هم دقیقا به همین ترتیب می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *