فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه؟

فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه؟ در این مطلب میخواهیم به صورت کامل به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

از آنجایی که قیمت فرش های دستباف بیشتر از قبل شده است و طرح های زیبا و متفاوتی وارد بازار فرش ماشینی شده است توجه مصرف کنندگان نیز به فرش های ماشینی جلب شده است و در بین تمامی فرش های بافته شده فرش های ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه محبوب تر واقع شده اند. در این مطالب میخواهیم تفاوت فرش ماشینی ۷۰۰ شانه را با فرش ۱۰۰۰ شانه بگوییم تا متوجه شوید که فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه.

پاسخ به یک سوال اساسی، فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه؟

در فرش های ماشینی شانه و تراکم نقش تعیین کننده ای در میزان قیمت و کیفیت و دیگر ویژگی های مربوط به فرش را دارند.

دستگاه های بافت فرش ۱۰۰۰ شانه، قسمتی به نام شانه فرش وجود دارد که تار قالی از بین این شانه ها عبور می کند، تراکم عرضی فرش در جایی که گره ها زده می شود شانه گفته می شود به عنوان مثال فرشی که ۱۰۰۰ شانه است یعنی در عرض خود ۱۰۰۰ گره دارد و این تعداد گره ها در یک پنجم یا یک دهم در متر مربع قالی محاسبه می شوند و اینگونه شانه یک فرش محاسبه می شود  همین امر یکی از تفاوت های بین فرش ۷۰۰ شانه و فرش ۱۰۰۰ شانه می باشد که تعداد شانه و تراکم یک فرش رابطه مستقیمی با کیفیت و قیمت آن دارد.

یکی دیگر از عواملی که در قیمت و کیفیت یک فرش تاثیر گذار است بحث تراکم آن است برخلاف شانه که به تعداد گره های عرضی فرش بستگی دارد، تراکم فرش به تعداد گره های آن در واحد طول یعنی در هر یک متر مربع بستگی دارد.

با بالا رفتن تراکم قالی ویژگی های آن با دیگر فرش هایی که تراکم پایین تری دارند متفاوت می شود، در نتیجه هر چه تراکم قالی بیشتر شود دوام و ماندگاری آن نیز افزایش پیدا می کند و همچنین فرش سفت تر به نظر می آید.

مقایسه تراکم فرش ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه

اما در بحث تعداد شانه یک فرش، هر چه قدر که تعداد شانه های بیشتری داشته باشد دارای بافت ریزتر و در نتیجه ظرافت بیشتری خواهد بود و چون ریز ظریف تر به نظر می آیند شباهت بیشتری به فرش های دستباف دارند و قاعدتا قیمت بیشتری هم نسبت به فرش های با شانه و تراکم کمتر که درشت بافت تر هستند دارند.

با این مطالبی که گفته شد نتیجه میگیریم که فرش ۱۰۰۰ شانه از فرش ۷۰۰ شانه، محکم تر و ظریف تر است و چون تراکم بالاتری دارد دوام و ماندگاری بیشتری نیز دارد و از این نظر میتوانید تصمیم بگیرید که فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه.

پس برای افرادی که دوام و طرح یک فرش از راحتی و نرمی آن مهم تر هست فرش ۱۰۰۰ شانه گزینه خوبی برای آنها خواهد بود.

فرش های ۱۰۰۰ شانه معمولا با تراکم ۳۰۰۰ بافته می شوند این فرش در دو نوع ۸ و ۱۰ رنگ بافته می شود و جنس نخ آن از پنبه و آکریلیک هیت ست است و همه این ویژگی ها باعث بیشتر شدن قیمت فرش۱۰۰۰ شانه نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه که تراکم کمتری نسبت به فرش ۱۰۰۰ شانه دارند، می شود.

امروزه فرش ۷۰۰ شانه یا فرش ۱۰۰۰ شانه جزو ارکان اصلی منزل ما ایرانیان استو شما با دانستن ویژگی های این دو فرش متوجه می شوید که فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه.

فرش های ۱۰۰۰ شانه نیز مانند دیگر فرش ها در متراژ گوناگون بافته شوند پس مشتریان از نظر اندازه فرش های ۱۰۰ شانه نگرانی ای ندارند، اما سه اندازه استاندارد وجود دارد مانند فرش سه در چهار که فرش ۱۲ متری است، فرش دو و نیم در سه و نیم که فرش ۹ متری است و فرش ۶ متری که اندازه های آن نصف فرش ۱۲ متری است.

در نتیجه با تحقیق کردن در مورد فرش های ۱۰۰ و ۷۰۰ شانه میتوان متوجه شد که فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *