معایب فرش بی سی اف

مزایا و معایب فرش بی سی اف را در این مطلب میخواهیم برای شما به صورت شفاف بیان کنیم، اما چرا؟ بسیاری از ما می دانیم که فرش یک کالای اساسی گران قیمت است. یعنی برای خریدن یک فرش باید بهای زیادی پرداخت. فرش های ماشینی ارزان تر از فرش های دستباف هستند، اما با توجه به گرانی هایی که در سال های اخیر اتفاق افتاده است، این فرش ها هم گران شده اند. یعنی برای فرش های ماشینی هم باید بهای زیادی پرداخت شود.

اگر شما در خرید فرش اشتباه کنید، یعنی پول زیادی را از دست داده اید. اگر هم بخواهید فرش را تعویض کنید که دوباره هزینه گزافی خواهید پرداخت. پس ما با بیان مزایا و بیشتر معایب فرش بی سی اف، قصد داریم برای شما روشن کنیم که آیا این جنس فرش ماشینی خوب است یا خیر؟

فرش ماشینی از الیاف مصنوعی بافته می شود. به غیر از پنبه که یک نخ طبیعی است و در نخ پود فرش ماشینی به کار می رود بقیه الیاف همگی مصنوعی هستند. الیاف مصنوعی همگی ساخت دست بشر هستند و به وسیله فرآوری در دستگاه های صنعتی تولید می شوند. الیاف مصنوعی که برای تولید فرش ماشینی به کار می روند، متنوع هستند و عبارتند از بی سی اف (BCF)، پلی استر، اکریلیک، ترک، ورجین، ویسکوز، جوت و پلی پروپیلن که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.

بی سی اف یکی از الیاف قدیمی است که از سال های پیش تاکنون برای بافت فرش استفاده می شود. برخی تولیدات هنوز هم با نخ بی سی اف بافته می شوند و به همین خاطر میخواهیم شما را با معایب فرش بی سی اف آشنا کنیم.

بررسی فرش بی سی اف و معایب آن

بررسی مزایا و معایب فرش بی سی اف

هر فرش ماشینی از سه نوع نخ تشکیل شده است: نخ خاب، نخ تار و نخ پود. هرکدام از این نخ ها نقشی در فرش دارند، اما مهمترین نوع نخ فرش، نخ خاب است. نخ خاب ۷۰ درصد حجم فرش را تشکیل داده است. منظور از فرش بی سی اف، بیشتر فرشی است که با نخ خاب بی سی اف تولید شده باشد. پس منظور از معایب فرش بی سی اف، معایب فرش ماشینی خواهد بود که دارای این جنس نخ خاب است.

حالا با توجه به اینکه هنوز هم این نخ در خاب برخی از فرش ها استفاده می شود، معایب آن را باید برای شما بیان کنیم. معایب فرش ماشینی بی سی اف عبارتند از:

  • کیفیت و دوام پایین فرش های BCF

نخ بی سی اف یک نخ از جنس پلاستیک است. به همین دلیل با استفاده از آن در نخ خاب ، کیفیت فرش ماشینی افت پیدا می کند. در واقع عدم داشتن مزیت هایی مقل مقاومت در برابر گرما، مقاومت در برابر گرد و غبار و همچنین در برابر نور خورشید، سبب شده است شما یک فرش با کیفیت کم داشته باشید که دوام و عمر کمتری داشته باشد. از بی سی اف بیشتر برای تولید گلیم فرش های ماشینی استفاده می شود، چون قیمت پایین تری دارند. اگر فرشی از جنس بی سی اف داشته باشید، ممکن است با کوچکترین حرارت و گرما بسوزد.

  • شستشوی سخت فرش بی سی اف

با توجه به اینکه نخ بی سی اف بسیار حساس است، مشتری برای شستشوی اینگونه فرش ها با مشکل روبرو خواهد بود. عدم مقاومت در برابر برخی از شوینده ها و همچنین حساسیت به آبکشی زیاد، سبب می شود که مجبور باشید فرش را کمتر بشویید. اگر فرش را کمتر بشویید، گرد و غبار ها فرش شما را از بین خواهند برد. بهترین راه تمیز کردن فرش، استفاده از جارو برقی و جارو های دستی است. جارو دستی های چوبی که از جنس خدنگ هستند، باید به صورت منظم استفاده شوند تا گرد و غبار را از چهره فرش های بی سی اف پاک کنند.

  • عدم امکان تولید فرش های با تراکم بالا با نخ بی سی اف

نخ بی سی اف مقاومت لازم را برای تولید فرش های ماشینی با تراکم لازم ندارد. در واقع برای تولید هر فرش ماشینی که تراکمش افزایش یابد، باید از نخ های مستحکم تر استفاده شود. نخ های بی سی اف و پلی پروپیلن نمی توانند در دستگاه های جدید و با تراکم بالا استفاده شوند و این، سومین مورد از معایب فرش بی سی اف می باشد.

مزایای فرش بی سی اف

خوب، با توجه به اینکه گفتیم هر فرشی دارای مزایا و معایبی است، بهتر است در ادامه به مزایای فرش بی سی اف هم بپردازیم:

  • عدم پرزدهی فرش

یکی از معایب که در برخی از فرش ها دیده می شود، پرزدهی است. فرش بی سی اف تقریبا پرزدهی ندارد. در واقع نخ بی سی اف یک نخ پیوسته به شمار می رود و به نخ فیلامنت هم معروف است. نخ پیوسته به خاطر یکدست بودن و طول بندی که دارد، خاصیت فنریت در آن دیده نمی شود و خارج شدن پرز از بین تار و پود به سختی ممکن است. به همین دلیل پرزدهی در اینگونه فرش ها دیده نمی شود.

  • قیمت ارزان تر فرش بی سی اف

فرش های بی سی اف هم به خاطر اینکه فرایند تولید راحت تری دارند و هم کیفیت پایین تری در آنها دیده می شود، بسیار ارزان هستند. به همین خاطر است که هنوز در بین برخی تولیدکنندگان این نخ بسیار محبوب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *