تمامی اطلاعات فرش درجه یک

در هنگام خرید فرش ماشینی درجه یک دغدغه های زیای برای انتخاب کننده قالی پیش می آید که از جمله آن می توان شناخت و تشخیص فرش درجه یک از درجه دو و سه و هم چنین کیفیت آن را نام برد . جدای بر این موضوع گاهی افرادی نیز هستند که به قیمت فرش ماشینی نسبت به درجه کیفی آن بیشتر توجه می کنند . قالی مورد استفاده در منزل علاوه بر اینکه جزو اثاثیه و لاینفک اسباب منزل محسوب می شود تاثیری شگفت در وضعیت روح و روانی افراد خانواده نیز دارد .

اصولا فرش ماشینی با توجه به مواد اولیه ای که در آن استفاده شده و هم چنین جنس الیاف آن به چهار درجه (درجه یک و دو و سه و چهار ) تسیم می شود که هر یک دارای خصایص و ویژگی هایی هستند که هر چه به فرش درجه یک نزدیک می شود کیفیت آن بالاتر می رود و طبیعتا قیمت آن نیز افزایش می یابد . ما در این مقاله مطالبی را جمع آوری کرده ایم تا شما عزیزان با مطالعه آن راه های شناخت و تشخیص فرش ماشینی درجه یک را از درجه دو و سه و البته تفاوت این قالی نسبت به سایر قالی ها را بشناسید تا بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید .

 

۱- شناخت فرش ماشینی درجه یک

به صورت کلی کیفیت فرش ماشینی به دو عامل بستگی دارد که این دو مورد عبارتند از جنس نخ و نوع بافت قالی یا به اصطلاح دیگر دستگاه هایی که برای بافت قالی از آن استفاده می گردد . اصولا در بافت یک قالی ماشینی از الیاف گوناگونی استفاده می کنند که از جمله آنها می توان نخ های آکرولیک ، پلی استر ، پلی پروپیلن و BCF را نام برد که هر یک دارای ویژگی های مختص خود بوده و مزایا و معایبی را به دنبال دارد . در این بین نخ های آکرولیک توانسته اند رتبه اول را به خود اختصاص دهند و از دلایل بکر بودن این الیاف میتوان به مقاومت بسیار بالای آن در برابر گرد و غبار ، نور و گرما و پاخوردگی و البته برگشت پذیری وحالت ارتجاعی بی نظیر آن است . فرش بافته شده توسط نخ آکریلیک ( آکرولیک ) از این توانایی برخوردارند که یک اتو یا قابلمه داغ را بدون هیچ گونه آسیبی تحمل کنند . قالی آکرولیک نسبت به پلی استر دارای الیاف نرم و لطیف تری است .

 

۱-۱- تشخیص فرش ماشینی درجه یک

یکی از راه هایی که با آن می توان فرش ماشینی آکریلیک اصل را تشخیص داد لمس کردن آن است به این گونه که هنگامی که دست خود را روی آن می کشید باید دستتان سر می خورد و احساس چسبندگی به ما دست نمی دهد یا مورد دیگر اینکه هنگام دست کشیدن روی قالی ، الیاف آن دانه دانه از زیر دست ، عبور کند و داخل یکدیگر کلاف نشده و به هم نپیچد . این قالی ها تحت هیچ شرایطی بوی پلاستیک یا مواد نفتی نمی دهد و رنگ های آن بسیار زنده و شاداب به نظر می رسد . تا این قسمت ما به یکی از عوامل کیفیت و نحوه تشخیص آن پرداختیم ، حال با دومین عامل که نوع بافت و دستگاه های بافنده است آشنا می شویم ؛

یکی دیگر از ویژگی های قالی مرغوب و ممتاز ، دستگاه های بافت آنهاست . در حال حاضر در اکثر کارخانه های تولید قالی ماشینی از به روزترین دستگاه های بافت مانند schonher ‘ hcp ‘ hci  که ساخته شده کشور های بلژیک و آلمان هستند استفاده می گردد . بالاترین درجه کیفیت یک فرش ماشینی به قالی های بافته شده توسط بروز ترین و بهترین دستگاه ها و هم چنین مرغوب ترین الیاف تعلق می گیرد .

 

۱-۲- بافت فرش درجه یک

در ادامه توضیحی کوتاه در مورد بافت قالی های ماشینی ارائه خواهیم داد و پس از آن به بیان ویژگی های قالی درجه یک و نکات مهم در هنگام خرید آن خواهیم پرداخت .

اساسا در بافت فرش ماشینی اصل کاشان شانه و تراکم دو موردی است که ارتباطی مستقیم با کیفیت و قیمت آن دارد . به تعداد ریشه ها در یک متر مربع از عرض قالی ، تراکم عرضی که اصطلاحا به آن شانه می گویند و شانه های معمول در بازار عبارت هستند از ۳۵۰ ، ۴۴۰ ، ۵۰۰ ، ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه که هر چه شانه بیشتر باشد ریزبافت و شلوغ تر به نظر می آید و به قالی دستبافت بیشتر شباهت دارد .

به تعداد گره های موجود در یک متر مربع از طول فرش تراکم طولی فته می شود و تراکم های معمول و رایج در بازار فرش ۸۰۰ ، ۹۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ ، ۱۴۰۰ ، ۲۵۵۰ ، ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰ می باشد که در روش های متفاوت با یکدیگر فرق دارد . با توجه به اسم آن نیز می توان متوجه شد که تراکم به فشردگی قالی ارتباط دارد و هر چه تراکم بیشتر باشد قالی سفت و سنگین تر خواهد بود .

 

۲- مشخصات و ویژگی های فرش درجه یک و باکیفیت

شما در هنگام خرید باید به زمینه فرش توجه کنید به این دلیل که قالی های بی کیفیت و معیوب به وسیله دستگاه های قدیمی بافته می شود که ممکن است گاهی دستگاه پیش نرود و نقشه چند بار متوالی تکرار شود . اصولا فرش ماشینی آکرولیک درجه یک کاشان به قالی های ضد حساسیت معروف هستند . در صورتی که بعد از خرید ، شما پرزدهی غیر عادی مشاهده کردید می توان گفت که کالای خریداری شده توسط شما درجه یک نیست واز الیاف آکرولیک تولید نشده است.

اگر میزان چسب آهار قالی بیش از اندازه باشد باعث معیوب و خراب شدن فرش ماشینی کاشان می شود . به این نکته باید توجه داشته باشید که ارتفاع نخ خاب بیشتر از ۱۰ میلی متر نباشد که این امر از مرغوبیت قالی می کاهد . قبل از خرید به طور کامل پشت و روی قالی را چک کنید تا آثاری از جای تیغ ، کسری نخ خاب ، پارگی ، سوختگی یا وصله نباشد . هم چنین طول ریشه های فرش باید یک اندازه و در یک راستا باشند . پیشنهاد ما به شما خریداری فرشهایی با تراکم و شانه بیشتر است به این دلیل که دوام و ماندگاری بالاتری دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *