تضمین قیمت فرش ماشینی

برای قیمت گذاری روی هر محصولی برای آن یک اتحادیه و یا صنفی وجود دارد که بر روی قیمت گذاری آن محصول نظارت می کند بر این اساس که با توجه به میانگین و متوسط قیمت تمام شده ی آن محصول عمل قیمت گذاری را انجام می دهند ، که یکی از این محصولات فرش ماشینی می باشد که برای تعیین لیست قیمت آن کالا مبنای کلی جنس به کار رفته در آن می باشد . لیست قیمت این نوع کالا باید به دلیل این که مورد استفاده همگان است روشن و واضح بوده و به همین خاطر است که برای آن یک اتحادیه مربوطه تنظیم گشته و در دسترس عموم افراد قرار گرفته است . لازم به ذکر است که قیمت فرش های ماشینی تحت تاثیر عوامل مختلفی ، تغییرات پایین و بالایی دارد ، و اگر تعیین قیمت آن یک اصول و مبنایی داشته باشد که بتوانند بر اساس آن قیمت را تنظیم کنند و این لیست قیمت را در اختیار همگان قرار دهند تا خریداران بدانند که فاکتور های لازم در تعیین و تنظیم قیمت فرش ماشینی چیست و بر چه مبنایی قیمت فرش ماشینی تعیین شده شاید بتوانند خرید مطمئن تر و تضمین شده تری از نظر قیمت داشته باشند تا در این بین سود جویان نتوانند قیمت فرش را آنطور که می خواهند ایجاد کنند و در این زمینه سود زیادی کنند .

 عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت فرش ماشینی

اگر تا کنون به بازار فرش مراجعه کرده باشید به چنین موضوعی بر خورده اید که به شما فرش هایی را معرفی کرده اند که از نظر اندازه ، طرح و نقشه و رنگ یکسان بوده اند اما هر کدام دارای قیمت های متفاوتی می باشند و حتما برایتان این سوال پیش آمده است که این فرش ها از نظر ظاهری با هم تفاوت چندانی ندارند پس چرا دارای قیمت های متفاوتی هستند ؟ هر دوی آن ها توسط یک دستگاه و با یک نقشه یکسانی بافته شده اند پس علت تغییر قیمت در آنها چیست ؟ ما در ادامه این مقاله عواملی که در تعیین قیمت یک فرش ماشینی تاثیر گذار می باشد را بیان می کنیم ؛

جنس الیاف مورد استفاده در فرش های ماشینی

یکی از عوامل مهمی که در تعیین قیمت فرش ماشینی تاثیرگذار است جنس الیاف به کار رفته در آن می باشد . امروزه فرشهای ماشینی دارای جنس های پشم ، بی سی اف ، پلی استر و اکریلیک هیت ست شده می باشند که هر کدام از آن ها دارای قیمت های متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند . همچنین فرش متناسب با بافته شدن با هر کدام یک از آن ها قیمت مشخصی به خود می گیرد و دوباره هر کدام در خانواده های خودشان با تغییر رنگ ، سایز ، تراکم و شانه قیمت های مختلفی می گیرند . به همین دلیل می باشد که هر کدام از تولید کنندگان و بافندگان فرش لیست قیمت خاص خود را دارند و فرش های ماشینی در بازار دارای رنج های متفاوتی می باشند . از مرغوب ترین جنس الیاف بکار رفته در فرش ماشینی می توان نوع پشمی آن را نام برد و بعد از آن می توان به اکریلیک اشاره کرد که از لحاظ فنی شبیه به پشم می باشد با این تفاوت که مصنوعی است و دارای خواص طبیعی نمی باشد . در رتبه ی بعدی ابریشم مصنوعی قرار می گیرد . بعد از این ها می توان الیاف های پلی استر و پلی پروپلین و بی سی اف را نام برد که جنسشان پلاستکی است و دارای رنگ های در خشانی هستند . اما به دلیل نداشتن ماندگاری و مقاومت از نظر قیمت در رده های پایین تری از اکریلیک و پشم قرار می گیرند .

 تراکم بافت فرش های ماشینی

دومین عامل تاثیر گذار در تعیین قیمت فرش های ماشینی تراکم آن ها است . منظور از تراکم و شانه در فرش های ماشینی تعداد گره های به کار رفته در راستای طول و عرض آنها می باشد . به این منظور که هر چه تعداد گره ها در یک فرش بیشتر باشد الیاف بکار رفته در آن ها بیشتر است و این به معنی بالا رفتن وزن و الیاف مصرفی در فرش است که در قیمت فرش تاثیر گذار می باشد . پس می توان گفت که شانه و تراکم با قیمت رابطه ی مستقیم دارند به این صورت که هر چه تعداد تراکم و شانه در یک فرش بالا تر باشد قیمت آن نیز بالا تر است .

توصیه های مهم

فرش های ۱۲۰۰ شانه نسبت به ۱۰۰۰ شانه و هر دوی آن ها نسبت به ۷۰۰ شانه دارای قیمت بالا تری هستند . که اگر بخواهیم آن ها را بر اساس قیمت بیان کنیم بعد از فرش های سفارشی به ترتیب ۱۲۰۰ ،۱۰۰۰ ، ۷۰۰ ، ۵۰۰ ، فرش های تبدیلی و طرح ۷۰۰ شانه قرار می گیرند . دقت کنید که در زمان خرید فرش های تبدیلی و یا طرح ۷۰۰ شانه را به قیمت فرشهای ۷۰۰ شانه به شما نفروشند .

فرش های تبدیلی

فرش های تبدیلی به فرش هایی که به وسیله ی دستگاه های ۵۰۰ شانه بافته شده گفته می شود . اما تغییراتی به وسیله ی دستگاه روی آنها ایجاد می شود که دارای تراکم عرضی ۷۰۰ شانه می شوند ولی دارای تراکم طولی ۷۰۰ شانه نیستند و تراکم طولی آن ها برابر با ۱۵۰۰ است . همان طور که مشخص است دارای قیمتی پایین تر از ۷۰۰ شانه واقعی هستند اما فروشگاه هایی وجود دارد که آن ها را به قیمت ۷۰۰ شانه واقعی به مشتریان خود عرضه می کنند .

 فرش های طرح ۷۰۰ شانه

بعضی از کارخانه ها و یا تولید کنندگان فرش ماشینی فرش های ۵۰۰ شانه را با نقشه و طرح های ۷۰۰ شانه می بافند که دارای تراکم طولی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هستند و این نوع از فرش ها ابدا در دسته ی ۷۰۰ شانه ها قرار نمی گیرند و قیمت یک فرش ۵۰۰ شانه را دارا می باشند . در نتیجه برای داشتن تضمین قیمت هنگام خرید فرش ماشینی بهتر است که به فرشگاه های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید محصول خود را به قیمت واقعی خریداری نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *