گبه فرش دستبافت

هر کجا پای اصالت ، زیبایی ، غنا و طرح و نگاره بی نظیر به میان می آید بی شک نام و نشانی از فرش کاشان نیز وجود دارد . فرش هایی به غایت زیبا و جذاب که با ذوق و سلیقه ایران و ایرانی هماهنگ و هم سو می باشد . در فرش های دستبافت که اولین بافته های اصیل ایرانی محسوب می شوند ، طرح ها و نگاره ها همگی رنگ و بویی از داستان ها و اعتقاداتی دارند که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است . هنر و وجاهت بافته های ایرانی به حدی ست که در سراسر جهان به شهرت رسیده اند و در جای جای این کره خاکی زیبایی فرش های دستبافت ایرانی نمادی از اصالت آریایی است . در کنار فرش های دستبافت ، فرش های ماشینی کاشان هم توانسته اند قدرت خود را به جهانیان به اثبات رسانده و ظرافت محصولات ماشینی در کنار قیمت ارزان دلیل خریداران است .
تمرکز مقاله در دست روی فرش های دستبافت از نوع گبه است . فرش هایی به زیبایی و جذابیت بی نظیر که یکی از اصیل ترین و زیباترین فرش های ایران زمین به حساب می آیند . هرچند اخیرا نوع ماشینی فرش های گبه در بازار عرضه می شود اما هنر و بعد معنوی فرش های دستبافت هیچ گاه جایگاه خود را از دست نخواهند داد .
فرش گبه دستبافت اولین بار توسط بافندگان خوش ذوق عشایر بافته شد و به عنوان یکی از صنایع دستی به ثبت رسید . هر چند اولین گبه های دستبافت بسیار ساده بوده اند و دارای طرح و نگاره های اولیه هستند اما امروزه فرش های گبه چه از نوع دستبافت و چه از نوع ماشینی در طرح ها و رنگ های مختلف و بسیار زیبا و منحصر به فرد تولید شده اند . فرش های گبه دستبافت به حدی ویژه و منحصر بفرد هستند که به راحتی می توانند نقطه تحول و اساس تغییر در دکوراسیون باشند . با وجود اینکه فرش های گبه در عین زیبایی خیره کننده و کاربردهای فراوان در دکوراسیون نقش اساسی ایفا می کنند ، ارزان تر بودن بافته ها و قیمت پایین محصولات مزیت دیگری برای توجه بیشتر مشتریان به این محصول می باشد .
در ادامه نوشتار با توجه به عنوان مقاله به معرفی و بحث پیرامون فرش های گبه از نوع دستبافت می پردازیم .

فرش دستبافت
اولین فرش های دستبافت به کشور ایران منصوب شده است . قدیمی ترین فرش کشف شده در طول تاریخ ، فرش دستبافی ست که پازیریک نام گرفته است . این بافته به حدی با دوام و ماندگار بوده است که پس از سالیان دراز دچار اندکی آسیب شده است . فرش های دستبافت در طول تاریخ دچار نوسانات و پویایی های زیادی شده است . در این بین طرح و نقشه و نگاره یکی از اساسی ترین تغییرات فرش های دستبافت بوده است . اولین فرش های دستبافت در طرح هایی بسیار ساده بافته می شده اند اما در حال حاضر چنان تغییراتی در طرح و نگاره ها بوجود آمده است که هر نوع طرح به تنهایی شامل چندین و چند نگاره می شود . برای نمونه فرش های گبه دستبافت از تنوع و زیبایی بسیار بی نظیری برخوردار شده اند در حالی که اولین بافته های گبه طرح هایی محدود داشته اند . ناگفته نماند که در تنوع بخشیدن به طرح فرش های گبه دستبافت ، طراحان حاضر در کارخانه های فرش کاشان که بنابر رقابت با یکدیگر در حال پیشرفت هستند ، نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند .

فرش گبه دستبافت
برای بافت و تولید فرش های دستبافت از الیاف طبیعی استفاده می شود . در تولید گبه دستبافت هم مانند سایر فرش های دستبافت از الیاف طبیعی استفاده شده است . فرش های گبه دستبافت از جنس ابریشم و پشم می باشد اما فرش های گبه ماشینی از جنس الیاف پلی پروپیلن ، پلی استر ، bcf و فریز می باشد . قبل از شروع بافت فرش های ماشینی گبه ، لازم است الیاف هیت ست شوند . ماندگاری و بالا بردن دوام فرش های گبه بسته به هیت ست شدن یا هیت ست نشدن الیاف قبل از بافت دارد .

طرح فرش گبه دستبافت
فرش های گبه از هر نوعی که باشند در تنوع طرح و رنگ زبان زد خاص و عام بوده و در ابعاد گوناگونی تولید می شوند . تنوع فرش گبه دستبافت خصوصا فرش های گبه دستبافت فروشگاه فرش اصل به حدی ست که برای هر دکوراسیون و سبک معماری مناسبت دارد . در ظاهر فرش های گبه دستبافت بسیار شبیه به گلیم فرش هستند اما تشخیص و تمیز فرش های گبه از گلیم فرش کاری است که به راحتی از عهده متخصصین بر می آید .
عمده طرح های بکار رفته در فرش های گبه ، طرح های سنتی و اصیلی هستند که ریشه در ذهنی بافندگان عشایر دارند . از انجایی که مأمن و مکان امن عشایر طبیعت و زیبایی های آن بوده است ، تمام فرش های گبه دستبافت رنگ و بویی از گل و گیاه و هر آن چیزی را دارد که در چشم بافندگان عشایر خوش درخشیده است . تنوع رنگ های به کار رفته در فرش گبه دستبافت قابل قبول است . استفاده از ۶ تا ۸ رنگ اصلی در بافت یک تخته فرش دستبافت به طرح های اصیل و سنتی کمک کرده تا بیشتر و بهتر نمود داشته باشند .

شانه و تراکم فرش گبه دستبافت
در نظر داشته باشید که فرش های گبه هم مانند سایر فرش ها در تکامل و پویایی بازار فرش و قالی از بافته های کم شانه و کم تراکم شروع شده و رفته رفته بر ظرافت بافت آن ها افزوده شده است . اما با این وجود فرش های گبه دستبافت و انواع دیگر فرش های فانتزی در شانه و تراکم رده هایی پایین تر از فرش های سنتی و کلاسیک دارند . در حال حاضر رایج ترین نوع فرش های گبه دستبافت که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است ، نوع ۵۰۰ شانه است که دارای تراکم ۱۰۰۰ می باشد .

انتخاب فرش گبه دستبافت
ما با هر سبک سلیقه و توان مالی می توانید در فروشگاه اینترنتی فرش اصل کاشان محصولی باب خانه خود انتخاب و خریداری نمایید . هنگامی که مزایای خرید اینترنتی در کنار ویژگی های بی نظیر فرش گبه دستبافت قرار می گیرند توجه مخاطبین را به خود جلب می کنند .
خرید فرش دستبافت گبه برای مکان های مختلف خانه موضوعیت دارد . اما به دلایلی مانند ارتفاع بالای نخ خاب ، نرمی الیاف و … خرید فرش گبه دستبافت برای پذیرایی مناسب نیست در عوض این بافته جذاب انتخاب مناسبی برای پوشاندن راهرو ، قسمتی نمادین از آشپزخانه ، راه پله جلوی درب های ورودی ، کف پوش تزئینی و جلوه گاه پذیرایی ، اتاق خواب و … می باشد . فرش های گبه دستبافت فروشگاه فرش اصل در تلفیق سنت و مدرنیته به خوبی خوش درخشیده اند و کف پوش مناسبی برای خانه هایی هستند که رنگ و بویی از مدرنیته شدن را در کنار سبک معماری سنتی دارند .

قیمت فرش گبه دستبافت
فرش های دستبافت نسبت به فرش های ماشینی گران قیمت تر و با ارزش تر هستند . علاوه بر این فرش های فانتزی به دلیل الیاف مصرفی ، شانه و تراکم ، طرح و نگاره و … ارزان تر از فرش هایی هستند که تحت عنوان فرش های سنتی و کلاسیک بافته می شوند .
فرش گبه فروشگاه فرش اصل از بارزترین نمونه های یک تخته فرش فانتزی است که به دلیل تنوع بالا در طرح و رنگ، قیمت مناسب و ابعاد بسیار متفاوت قابلیت استفاده در فضاهای مختلف خانه را دارد . قیمت فرش های گبه فروشگاه فرش اصل نسبت به سایر کف پوش های دستبافت و ماشینی ارزان است . برای خرید یک تخته فرش گبه دستبافت زیبا ، با کیفیت و بی نظیر کافی ست وارد وب سایت فروشگاه فرش اصل شوید . وب سایت یا فروشگاه مجازی فرش اصل مکانی برای عرضه آنلاین فرش های برند اصل است . در فروشگاه مجازی یا اینترنتی علاوه بر عرضه محصولات ناب و با کیفیت در قیمت ارزان شاهد انتشار مقالات علمی و کاربردی ، در اختیار قرار دادن اطلاعاتی در رابطه با کارخانه و فروشگاه و … می باشد .
مزیت خرید فرش گبه دستبافت از فروشگاه اینترنتی فرش اصل ، خرید محصول اطمینان بخش ، به همراه داشتن گارانتی و بیمه نامه ، انتخاب از بین جدید ترین محصولات عرضه شده و … می باشد . مزیت خرید اینترنتی از فروشگاه فرش اصل در مقالات متعدد مورد بحث قرار گرفته است و در این قسمت با استناد به مقالات منتشره تنها توصیه می شود که خریداران تا حد امکان نیاز های خود را از فروشگاه های اینترنتی تأمین نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *