تفاوت فرش ماشینی کاشان با فرش مشهد

تعداد زیاد تولیدکنندگان و کارخانه جات کاشان را به بزرگترین تولید کننده فرش های ماشینی در سراسر جهان تبدیل ساخته است . به عبارتی شهر کاشان قطب بین المللی فرش ماشینی می باشد . در این نوشتار قصد داریم تا با بررسی فرش ماشینی کاشان و مشهد به عنوان دو شهر مهم در تولید فرش ماشینی پس از بررسی ویژگی های هر محصول به قیاس قیمت آن ها بپردازیم .
مقایسه فرش ماشینی کاشان و فرش مشهد
مدتی ست که شهر مشهد به سبب داشتن تبلیغات بالا و برندهای معروف مورد توحه خریداران و بازاریان قرار گرفته است . از آنجایی که تبلیغات به تنهایی کفایت نمی کند لازم است قبل از خرید با ویژگی های آن آشنا شده و بر اساس آگاهی اقدام به خرید نماییم . برای خریدار موضوع مهم کیفیت و قیمت محصول است . برند انتخابی به میزان زیادی بر کیفیت ، زیبایی و قیمت محصول اثر گذار است . با گسترش روز به روز برند های فرش ماشینی ، خریداران به دنبال انتخاب برندی نامی و محبوب هستند که اصطلاحا امتحان خودرا پس داده باشد . کمی تحقیق به ما نشان خواهد داد که فرش های ماشینی کاشان توانسته اند گوی سبقت را از سایرین ربوده و به علت داشتن ویژگی های کیفی و ظاهری درجه یک ، در صدر جدول خرید و فروش ها قرار بگیرند .
درست است که درجه یک بودن فرش ربطی به شهر و استان ندارد و ویژگی هایی مانند جنس الیاف ، دستگاه تولیدی ، شانه و تراکم و … بر کیفیت فرش اثرگذار هستند ، اما باید بدانیم تولیدکنندگان شهر کاشان با رعایت تمام نکات فنی و استاندارد تولید در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر جهت حفظ مشتریان خود و ارائه خدماتی بهتر و مطلوب تر همواره در صدد تولیدات با کیفیت تر و ارزان قیمت تر بوده اند . همچنین بهترین تکنولوژی و به روزترین دستگاه ها ، در شهرک های نساجی کاشان مورد استفاده قرار گرفته است . به گونه ای که در طول سالیان فعالیت تولیدکنندگان همواره مدرن ترین فرش های ماشینی از شهرک های تولیدی کاشان خارج و روانه بازار شده اند . پس ممکن است تولیدات مشهد نیز دارای کیفیت عالی و مرغوبیت بالایی باشند اما نمی تواند مانند محصولات کاشان ، از تمامی فرش های مشهد به عنوان محصولات درجه یک نام برد . چراکه توان رقابتی در شهر مشهد پایین تر از شهر کاشان است .
می توان به جرات گفت در تمامی کارخانه جات فرش کاشان از بهترین نخ خاب و بهترین دستگاه ها استفاده می شود در حالی که این ادعا برای فرش های ماشینی مشهد درست نخواهد بود و در بین برند های شهر مشهد ، محصولاتی که در کیفیت پایین و مرغوبیت کم تولید می شوند ، وجود دارند .
علت تمایز  فرش های ماشینی کاشان
همانطور که عنوان شد کیفیت فرش ماشینی به ویژگی های فنی و ظاهری آن بستگی دارد . در این قسمت عموم ویژگی های لحاظ شده در فرش های ماشینی کاشان به عنوان وجه تمایز با تولیدات سایر شهر ها از جمله شهر مشهد عنوان شده است :
یکی از مهم ترین و بارزترین عواملی که در محصولات کاشان رویت شده است ، به کارگیری الیاف آکریلیک هیت ست شده در بافت است . بهترین الیاف موجود در بازار ، نخ آکریلیک است که از بالاترین درجه کیفیت برخوردار می باشد . در تولیدات سایر شهرها مانند فرش های ماشینی مشهد در بافت ، درصدی ناخالص وجود دارد . به طور مثال از الیاف ترکیبی ( ترکیبی از نخ آکریلیک ، نخ پلی استر و نخ پلی پروپلین ) استفاده شده است که در ترکیبات هرچه درصد خلوص اکریلیک کم تر باشد ، از کیفیت فرش کاسته خواهد شد . این امر علاوه بر تاثیر گذاری بر کیفیت و طول عمر ، مستقیما بر زیبایی فرش نیز اثر گذار است .
همین موضوع کافی است تا درجه یک بودن فرش ماشینی کاشان و بهتر بودن آن در مقایسه با فرش های مشهد ، تبریز و … اثبات گردد . جالب است بدانیم کارخانه های کاشان خود وارد کننده الیاف اکریلیک بوده و با کوتاه تر شدن مسیر خرید و انجام واردات بطور مستقیم علاوه بر اطمینان از اصالت نخ ها ، قیمت تمام شده محصول ، کم تر بوده و محصولات تولید کاشان به قیمتی پایین تر از فرش های ماشینی مشهد به دست مشتریان می رسد .
نکته قابل تامل دیگر مقایسه توان خط تولیدی کارخانه جات مختلف است . تمام کارخانه جات شهر کاشان انبوه فرش را به صورت عمده بر عهده داشته و روزانه هزاران تخته فرش تولید و روانه بازار می نمایند اما خطوط تولید سایر شهر ها به این عظمت نبوده و بصورت اندک تولید می نمایند . این موضوع نیز بر قیمت فرش اثر مثبت دارد چرا که با در نظر گرفتن استهلاک دستگاه و هزینه های تولید خواهیم دید که تولیدات انبوه هزینه تمام شده پایین تری خواهند داشت .
تولید کنندگان کاشانی در انتخاب تیم طراحی ، دقت فراوان به خرج داده و با استخدام نیرو و  آموزش های لازم در این زمینه همواره به دنبال ارائه طرح ها جدید ، مطابق با سلیقه مشتریان و … بوده اند . در حالی که تولیدکنندگان سایر شهر ها از جمله شهر مشهد عموما به این مورد توجه نداشته و از طرح های موجود در بازار استفاده می نمایند . داشتن طرحی زیبا ، به روز و دارای فرهنگ و پشتوانه هنری از ویژگی های ظاهری فرش درجه یک و صادراتی به حساب می آید .
شرکت فرش اصل ، یکی از بزرگترین تولید کننده انواع فرش ماشینی کاشان است .
این شرکت به دلیل تولید محصولات در تعداد بالا ، فروش فرش عمده ماشینی را انجام می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *