تشخیص فرش اکریلیک

در این مطلب میخواهیم در مورد تشخیص فرش اکریلیک نکاتی را به شما بیاموزیم. با توجه به گسترش این نوع فرش های ماشینی در ایران، بهتر است که در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید.

اگر در زمینه ی فرش سیری کرده باشید حتما واژه ی اکریلیک را شنیده اید. با توجه به اینکه علم و فناوری روز به روز در حال رشد و پیشرفت می باشد، بسیاری از منسوجات در امر تولیدی هم به روز و جدید می شوند. در زمینه ی تولید فرش به جای نخ های کرکی و قدیمی، الیاف های اکریلیک وارد بازار شده اند که با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند، توانسته اند توجه بازار را به خود جلب کنند. فرش های اکریلیک به شدت مورد توجه خریداران فرش قرار گرفته است. اما با توجه به این استقبال بسیاری از افراد سودجو اقدام به فروش فرش های بی کیفیت تحت عنوان فرش اکریلیک کرده اند. با نظر به این که فرش ها تقلبی بوده و کیفیت نازلی دارند، نیاز است که قدرت تشخیص فرش اکریلیک از دیگر فرش ها را داشته باشیم.

از مهمترین ویژگی که این محصولات دارند، عدم پرزدهی آن می باشد. شاید اگر فرش های قدیمی را دیده باشید، تا مدت ها پرزدهی فرش اهالی خانه را کلافه می کند. چه بسا موجب بیماری های تنفسی برای افرادی که مشکل حساسیتی دارند به وجود می آورد. اما فرش های اکریلیک به هیچ عنوان از خود پرز تولید نکرده و از این حیث محصولی فوق العاده محسوب می شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که پرزهای فرش آزرده خاطرتان می کند، با تشخیص فرش اکریلیک از محصولات متفرقه، می توانید برای همیشه از دست پرزهای فرش راحت شوید.

روش های تشخیص فرش اکریلیک

برای اینکه بتوانید راحت تر فرش های ماشینی اکریلیک را تشخیص دهید، برای شما به صورت موردی به آن پرداخته ایم:

۱- تشخیص فرش ۱۰۰ درصد اکریلیک از روی شفافیت فرش

از خصوصیت بارز نخ های اکریلیک می توان به شفافیت و درخشندگی آن ها اشاره کرد. در موقع خرید فرش کافیست تا به ریشه های فرش نزدیک شده و با زاویه دار کردن صورت خود نسبت به فرش، درخشندگی محصول را برانداز کنید. فرش های با نخ های غیر اکریلیک اغلب کدر و تار هستند و از این حیث می توان به راحتی فرش اکریلیک را تشخیص داد.

۲- تشخیص فرش ماشینی اکریلیک از روی لطافت فرش

مورد دیگر این که نخ های اکریلیک بسیار نرم و لطیف هستند. به همین منظور کافیست آن ها را لمس کنید تا متوجه این امر شوید. از طرفی دیگر با لمس های شدید و سریع روی فرش می توانید میزان سر خوردن ریشه ها از زیر دست خود را حس کنید. اگر ریشه ها به راحتی از زیر دست شما سر خوردند، از الیاف اکریلیک در این فرش استفاده شده است، اما اگر ریشه ها حالت زبر داشتند نشان می دهد که از الیاف های متفرقه در این فرش استفاده شده است.

۳- تشخیص فرش ماشینی اکریلیک از بوی الیاف

از دیگر راه های تشخیص فرش اکریلیک این است که بوی آن را از فاصله ی مناسب فرش، استشمام کنیم. فرش های با نخ تقلبی اغلب بوهای نظیر محصولات نفتی و شیمیایی دارند، به گونه ای که مشام را می آزارند. اما فرش های اکریلیک به هیچ عنوان بوی نامطلوبی از خود متساطع نمی کنند.

۴- تشخیص فرش های اکریلیک از مقاومت و دوام آن

نکته ی دیگر در مورد تشخیص فرش اکریلیک این است که این فرش ها مقاومت و استقامت قابل قبولی در برابر فشار و پاخوردگی دارند. برای تشخیص کافیست تا با مشت خود فشار زیادی را به فرش بیاورید. اگر فرش مجدد به حالت اولیه ی خود بازگشت از جنس اکریلیک است؛ اما اگر ریشه ها حالت خوابیدگی پیدا کردند محصول تقلبی است.

۵- تشخیص فرش تمام اکریلیک از روی نخ خاب

روی فرش اکریلیک اگر دست بکشید، می بینید که نخ های خاب فرش به صورت دانه دانه از زیر دست شما عبور می کنند، بدون اینکه در هم تنیده شوند و به هم کلاف شوند. این از مهمترین ویژگی های ظاهری فرش های اکریلیک است.

۶- تشخیص فرش ماشینی ۱۰۰% اکریلیک از روی ظاهر نخ خاب

فرش ماشینی اکریلیک دارای نخ های خابی به شکل دانه است. یعنی اگر روی فرش زوم کنید، متوجه می شوید که نخ های خاب دارای ظاهری دانه ای شکل هستند. به عبارت دیگر مثل این است که تعداد دانه های زیاد در کنار هم قرار گرفته اند و نقش های فرش را تشکیل داده اند. در دیگر فرش ها این ویژگی که نخ خاب دارای سر گرد و دانه ای باشد، دیده نمی شود.

در مجموع برای این که در تشخیص فرش اکریلیک اطمینان خاطر پیدا کنید، بهتر است که از فروشگاه ها و مجموعه های معتبر در این زمینه خرید کنید. مجموعه ی فرش اصل به عنوان یکی از معتبرترین مجموعه های فروش فرش در کشور، بهترین گزینه برای خریداران فرش محسوب می شود.

این مجموعه با داشتن مجوزهای مربوطه از مراجع ذیربط، برای تمامی خریداران محترم معتبر محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *