فرش ۷۰۰ شانه یعنی چه؟

فرش ماشینی یکی از متنوع ترین و پرتیراژترین محصولات فرشی در قرن اخیر است. ایران در حال حاضر به عنوان دومین تولیدکننده فرش ماشینی در جهان شناخته می شود. یکی از انواع فرش ماشینی که تولید بالایی دارد، فرش ماشینی ۷۰۰ شانه می باشد. حال باید این مطلب را با این سوال آغاز کرد که فرش ۷۰۰ شانه یعنی چه؟ به طور کلی می خواهیم موضوع بحث امروز ما همین بحث فرش ۷۰۰ شانه باشد. خیلی ها نمیدانند که منظور از فرش های ماشینی چند شانه نیست و به همین خاطر بر آن شدیم که حتما مطلبی در این خصوص برای هموطنان عزیز آماده کنیم با این موضوع که فرش ۷۰۰ شانه یعنی چه؟

به طور کلی در بازار چندین نوع فرش ماشینی داریم. فرش های مدرن، فرش های ماشینی کلاسیک، فرش های وینتیج، فرش های ترک، گلیم ها، موکت ها، انواع پشتی و غیره. فرش های ماشینی کلاسیک که با طراحی شبیه به فرش های دستباف تولید می شوند، با مشخصه تعداد شانه و تراکم شناخته می شوند. مثلا فرش ۵۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه و غیره. اما این اصطلاح شانه شاید برای شما گنگ و نامفهوم باشد، به همین خاطر می خواهیم بیشتر برای شما توضیح دهیم تا متوجه شوید فرش ۷۰۰ شانه یعنی چه؟

 

فرش ماشینی 700 شانه

بررسی کامل پاسخ فرش ۷۰۰ شانه یعنی چه؟

فرش ماشینی دارای ساختاری متفاوت نسبت به فرش دستباف است، به همین دلیل اصطلاحاتی که در آن استفاده می شود، متفاوت تر از فرش دستباف می باشد. یک اصطلاحی که اتفاقا موضوع بحث امروز ما هم هست، اصطلاح تعداد شانه می باشد که شاید خیلی ها از آن بی خبرند و تقریبا معادل تعداد رج در فرش دستباف است.

تعداد شانه یک مشخصه برای همه فرش های ماشینی است که تعیین می کند فرش دارای چه پراکندگی از گره ها است. در واقع منظور از تعداد شانه، همان تراکم تعداد گره ها در یک محدوده مشخص ( مثلا یک متر یا ده سانتی متر ) است. پس بیایید اینگونه تعریف کنیم:

“به تعداد گره هایی که در یک متر از عرض فرش دیده می شود، تعداد شانه گفته می شود.”

حالا اگر بخواهیم این تعریف را به فرش ۷۰۰ شانه تعمیم بدهیم، می توان گفت فرش ۷۰۰ شانه یعنی فرش ماشینی که در هر متر از عرض آن، ۷۰۰ گره دیده می شود. پس حالا اگر از شما بپرسند فرش ۷۰۰ شانه یعنی چه؟ می توانید به راحتی پاسخشان را بدهید.

چگونه یک فرش ۷۰۰ شانه را تشخیص دهیم؟

حالا به صورت تئوری می دانیم که فرش ۷۰۰ شانه چیست، اما اگر بخواهیم به صورت عملی تشخیص دهیم که به چه فرشی فرش ۷۰۰ شانه می گویند، نیازمند اطلاعات بیشتر است. با توجه به اینکه گفتیم تعداد گره ها در یک متر از عرض فرش را تعداد شانه می گویند، باید بتوانیم در مواردی، تعداد گره ها را شمارش کنیم. این کار مخصوصا موقعی که میخواهیم به اصل بودن فرش پی ببریم، بسیار حائز اهمیت است.

برای اینکه شمردن تعداد گره در یک متر از عرض وقت گیر است، باید تناسب ببندیم. یعنی به جای شمردن تعداد گره در یک متر می توان در ده سانتی متر این کار را انجام داد. اگر میدانید که به صورت حدودی ۱۰ سانتی متر چقدر است که هیچ، اما اگر نمی دانید، به یک ابزار اندازه گیری مثل خط کش نیاز خواهید داشت.

 

فرش 700 شانه کاشان

حالا پشت فرش را با هم بررسی می کنیم. پشت فرش به صورت خانه های مربعی کوچک دیده می شود که همه در کنار هم ساختمان فرش ماشینی را تشکیل داده اند. هر کدام از این خانه های کوچک همان گره هایی هستند که خدمتتان عرض کردیم. خط کش را بردارید و ده سانتی متر را مشخص کنید. حالا تعداد خانه ها را بشمارید و باید حدودا به تعداد ۷۰ برسید.

حالا شاید سوال کنید منظور از عرض فرش کدام قسمت است؟ با توجه به اینکه فرش های ماشینی عموما به صورت مستطیل طراحی می شوند، یک قسمت داراز و یک قسمت هم کوتاه تر است که به آن قسمت کوتاه تر، عرض فرش ماشینی می گویند.

امیدواریم که با خواندن این مطلب توانسته باشید که پاسخ سوال خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *