فرش خوب را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه یک فرش دو روش وجود دارد یک خرید حضوری و دومین روش خرید اینترنتی است . در خرید حضوری شما باید مسافتی را از خانه تا فروشگاه و یا نمایشگاه های فرش طی کرده و در آنجا هم قطعا فرشی را خریداری می کنید که توسط واسطه ها به شما رسیده است که در بالا بودن قیمت آن بی تاثیر نیست اما در خرید اینترنتی شما می توانید در خانه و یا محل کارتان و از طریق فضای مجازی خرید خود را انجام داده به این صورت که.

ابتدا وارد سایت شرکت فرش مورد نظر خود می شوید و در آن جا انتخاب خود را انجام و سفارش می دهید و در کمترین زمان ممکن آن را درب خانه خود تحویل می گیرد اما برای این که یک فرش خوب را خریداری کنید لازم است که درباره ی فرش خوب اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید تا زمان خرید چه به صورت اینترنتی و چه به صورت فیزیکی بتوانید خرید خوبی را انجام دهید و فرش خوبی را تهیه کنید که ما در ادامه به همین موضوع خواهیم پرداخت و شما را با ویژگی های یک فرش خوب آشنا می کنیم .

 

فرش خوب را می توان به ۴ دسته تقسیم نمود

 

۱- از نظر مواد مصرفی و سازگاری ( کاربرد )

۲- از نظر رنگ ، طرح و اندازه ( زیبا شناسی )

۳- از نظر متناسب بودن قدرت خرید ( قیمت )،

۴- از نظر مواد اولیه با کیفیت و بافت صحیح ( کیفیت )

 

۱ – فرش مناسب از نظر کاربرد

قطعا یکی از نکات مهم در خرید فرش نوع کاربرد آن می باشد . به طور حتم انتخاب فرش برای سالن با انتخاب آن برای اتاق خواب یکی نمی باشد . در زیر نوع و کاربرد تعدادی از فرش ها را بیان نموده ایم .

– برای مکان های پر رفت و آمد فرش های محکم با بافت درشت مناسب می باشد .

– برای مکان هایی که دارای نور کم می باشند فرش هایی با رنگ روشن تر مناسب می باشد و بالعکس .

– برای مکان هایی که دچار کثیفی زیاد می شوند فرش هایی در اندازه های کوچک مناسب تر است .

– فرش های ریز بافت در تمام شرایط مناسب می باشند .

 

۲ – از نظر زیبایی شناسی

این مورد کاملا سلیقه ای است . همیشه این را به یاد داشته باشید که فرش ایرانی یک قطعه فاخر و هنری می باشد . اگر اینگونه فکر کنید قطعا زمانی که به آن نگاه می کنید برای تمام زحمات طراحان ، بافندگان ، تلاشهای آن ها و غیره احترام قائل می شوید . در زمان خرید مطمئن شوید از رنگبندی آن و هم چنین احساسی که در مورد انتخابتان دارید لذت می برید .

 

۳ – از نظر قیمت

مهمترین اصل در قیمت یک فرش ، ماشینی و یا دست بافت بودن آن است و همان گونه که مشخص است نوع دستبافت آن از ماشینی گرانتر می باشد . فرش ماشینی نیز خود بسته به مواردی مانند اندازه ، جنس نخ مصرفی ، تعداد شانه و تعداد تراکم دارای قیمت های مشخصی می باشد اما عواملی که موجب گرانتر شدن دست بافت از ماشینی شده است عبارت است از ؛ بکار گیری مواد گران قیمت هم چون ( کرک ، ابریشم و غیره ) ، قدمت ، نام نقشه ، ریز بافی و کم نظیر بودن آن .

 

۴ – فرش خوب با کیفیت

سلیقه ی افراد وابسته به اندازه و رنگ فرش متفاوت  است . اما برای کیفیت آن مهمترین عامل تعداد رجشمار و شانه می باشد که خریدار باید در هنگام خرید به آن توجه نمایددر فرش ماشینی به این صورت که هرچه تعداد تراکم و شانه بالا تر باشد لطافت و کیفت آن نیز بیشتر می شود . در حال حاضر ابعاد معمول در بازار عبارتند از ۱۲ متری ، ۹ متری و ۶ متری که با توجه به این که خانه ها در حال حاضر کوچک می باشند فرش های ۹ متری و ۶ متری دارای خواهان بیشتری هستند .

علاوه بر از اندازه های استانداری که گفته شد سایزهای بزرگتر اعم از ۲۴ متری ، ۱۵ متری و ۱۴ متری هم در بازار عرضه شده است که دارای قیمت بالاتر و مشتریان محدود تری هستند . در حال حاضر فرش های ماشینی کاشان به صورت عمده دارای ۱۰ و ۸ رنگ هستند که به بازار داخلی عرضه شده اند و در بین ۱۲۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه ، ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه ، فرش هایی که دارای شانه ۱۲۰۰ و ۱۰۰۰ و بسته به کاربرد آن ۷۰۰ شانه خواهان بیشتری در بازار دارند .

اما فرش ها  دست باف دارای روش تولید و سبک خاص منطقه خود می باشد که باید در نظر گرفته شود . هم چون شیرازه ، چله کشی و ریشه ، برش ، گلیم بافی ، پایین کشی ، نقشه ، پود دهی ، گره و پرداخت و وجود عیب در هر کدام از این موارد موجب کم ارزش شدن فرش از نظر کیقیت می شود .

بشتر بدانید » ویژگی های فرش درجه یک

 

۵ – عیوب فرش

از عیب های یک فرش که آن را از خوب بودن خارج می کند می توان به مواردی از جمله ؛ استفاده از مواد نامرغوب ، رنگرزی بی ثبات ، جمع یا باز شدن بافت ، کیسی ، پایین یا بالا زدگی ، سرکجی ، ذرتی شدن ، دورنگی ، جفتی بافی و یا بی گره بافی ، ترنج دار ، خرابی نقشه ، چند چین یک پود و پوددهی خراب اشاره نمود .

در نهایت فرش خوب فرشی می باشد که با سیلقه ی شما سازگار بوده و دارای کاربرد مناسب برای فضای مورد نیازتان باشد ، دارای قیمتی مناسب و خوانا با توان مالی شما باشد ، با فضای دکوراسیون منزلتان هماهنگی کامل داشته و دارای اصول صحیح در بافت و رعایت استانداردهای بافت فرش و در آخر برای شما نگرانی و اضطراب به همراه نداشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *