فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه؟

آیا به دنبال خرید فرش ماشینی هستید؟ ایا میخواهید بهترین نوع فرش ماشینی را از نظر تعداد شانه بخرید؟ فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه؟ برای پاسخ به سوالات شما، مطلب مقایسه فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه را آماده کرده ایم تا بتوانید با استفاده از آن تفاوت های این دو فرش را تشخیص دهید و در نهایت یک انتخاب خوب داشته باشید.

فرش ماشینی گستره ای از انواع فرش را دربر می گیرد که یکی از آنها فرش ماشینی کلاسیک است. فرش ماشینی کلاسیک را اکثرا با تعداد شانه صدا می کنند. مثلا فرش ۷۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ شانه، فرش ۱۲۰۰ شانه ، فرش ۵۰۰ شانه و غیره. منظور از این فرش هایی که با تعداد شانه شناخته می شوند، همان فرش های ماشینی کلاسیک است که شبیه فرش های دستباف طراحی و تولید می شوند. از بین همه این فرش ها، فرش هایی که تعداد شانه بالاتری دارند، مرغوب تر خواهند بود. فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه تقریبا از فرش های با تعداد شانه بالا به حساب می آیند. این فرش ها طبیعتا باید هم از کیفیت بالاتری برخوردار باشند و هم اینکه دارای ظرافت بالاتری باشند.

اگر از بین فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه باید یکی را انتخاب کنید و سردرگم هستید و این سوال برایتان پیش آمده است که فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه ، ما برایتان از این دو فرش بیشتر خواهیم گفت تا بتوانید به صورت کامل با آنها آشنا شوید و همچنین درست تر تصمیم گیری کنید.

 

مقایسه فرش 1200 شانه و 1000 شانه

 

بررسی کامل فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه

قبل از اینکه بخواهیم فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه را هم مقایسه کنیم، تصمیم گرفتیم که شما را با این دو فرش در حد یکی دو بند آشنا کنیم. شاید اینگونه بتوانید بهتر مطالب مقایسه ای را متوجه شوید:

  • فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار رونمایی شد. این فرش تا سال ۹۷-۱۳۹۶ به عنوان جدیدترین و متراکم ترین فرش در بازار به شمار می رفت تا اینکه فرش ۱۵۰۰ شانه به بازار آمد. فرش ۱۲۰۰ شانه ماشینی با تراکم ۳۶۰۰ تولید می شود و در حال حاضر جزو پرفروش ترین فرش های ماشینی در ایران به شمار می رود.

  • فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه

بعد از فرش ۷۰۰ شانه، تولید فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه انقلابی را در صنعت فرش ماشینی ایجاد کرد. ورود دستگاه های جدید تر و همچنین فرش های دستباف گونه، برکت حضور فرش ۱۰۰۰ شانه در بازار ایران بود. فرش ۱۰۰۰ شانه را نخستین بار کارخانه فرش اعیان و قیطران در سال ۱۳۹۲ رونمایی کردند. فرش ۱۰۰۰ شانه ماشینی با تراکم ۳۰۰۰ تولید می شود.

مقایسه فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه ، فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه؟

حالا با توجه به اینکه آشنایی نسبی با فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۰۰۰ شانه پیدا کردیم، بهتر است این دو فرش را از نظر ساختاری، ظاهری و قیمتی با هم مقایسه کنیم تا ببینیم فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه :

  • مقایسه تعداد شانه و تراکم فرش ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ تولید می شود، این در حالی است که فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ دارد. در تراکم اختلاف چیزی در حدود ۶۰۰ واحد است و در تعداد شانه هم اختلاف به ۲۰۰ واحد می رسد. با توجه به تعریف تعداد شانه و تراکم می توان گفت که در هر متر از عرض فرش ۱۲۰۰ شانه، ۱۲۰۰ گره دیده می شود و این در حالیست که در یک متر از عرض فرش ۱۰۰۰ شانه چیزی در حدود ۱۰۰۰ گره مشاهده می شود. این مورد را می توان اولین اختلاف جدی فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه دانست. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه فرش ماشینی با تعداد شانه و تراکم بالاتر تولید شود، از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود. دلیل این امر به خاطر افزایش فشردگی و استحکام بافت فرش با افزایش تعداد شانه است.

  • مقایسه ظرافت نخ های به کار رفته در فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه

فرش ماشینی هزار شانه و هزار و دویست شانه هر دو با استفاده از نخ های با کیفیت بافته شده اند، اما ظرافت نخ های به کار رفته در هر کدام متفاوت است. نخ هرچه دارای نمره بیشتری باشد، دارای ظرافت بیشتری خواهد بود و کیفیت و قیمت آن بالاتر خواهد رفت. نمره نخ به کار رفته برای تولید نخ خاب فرش ۱۲۰۰ شانه ۳۶ الی ۳۸ است و این در حالی است که نمره نخ به کار رفته برای تولید فرش های ۱۰۰۰ شانه بین ۲۴ الی ۲۸ می باشد. پس میتوان نتیجه گرفت که در فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه از نخ های ظریف تر و مستحکم تر استفاده شده است. این مورد را دومین برتری فرش ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش ۱۰۰۰ شانه باید بدانیم.

  • مقایسه نرمی و لطافت فرش ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه

با توجه به این رابطه که هر چه تعداد شانه و تراکم افزایش یابد، نرمی و لطافت فرش کمتر می شود، فرش ۱۰۰۰ شانه دارای خاب نرم تری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه خواهد بود و در این مورد باید برتری را به فرش ۱۲۰۰ شانه داد. در واقع هرچه فرش تعداد شانه بالاتری داشته باشد، ارتفاع نخ خاب آن کاهش می یابد. ارتفاع نخ خاب در فرش ۱۲۰۰ شانه به چیزی در حدود ۵ الی ۶ میلی متر می رسد ولی در فرش ۱۰۰۰ شانه این ارتفاع تا حدود ۸ میلیمتر افزایش می یابد.

فرش 1200 شانه کاشان

  • مقایسه کیفیت بافت فرش ماشینی ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه

در بررسی اینکه فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه، کیفیت بافت از اهمیت بالایی برخوردار است. کیفیت بافت علنا به کیفیت دستگاه بافنده بستگی دارد. پس هر چه دستگاه بافنده ای که فرش را تولید می کند، جدیدتر و با کیفیت تر باشد، فرش ماشینی تولید شده دارای کیفیت بالاتری خواهد بود. دستگاه بافنده فرش ۱۲۰۰ شانه HCI سری ۲ می باشد ولی دستگاه بافنده مورد استفاده برای تولید فرش ۱۰۰۰ شانه، دستگاه HCI سری ۱ است. طبیعتا دستگاه بافنده که وظیفه تولید فرش ۱۲۰۰ شانه را بر عهده دارد، باکیفیت تر و جدیدتر است و همچنین با ظرافت بیشتری فرش ماشینی را تولید می کند. در گزینه کیفیت بافت هم باید امتیاز را به فرش ۱۲۰۰ شانه داد.

  • مقایسه ظرافت و طرح های فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۰۰۰ شانه

هر چه فرش ماشینی با نخ ظریف تر و همچنین تعداد شانه بالاتری بافته شد، ظرافت در طرح و رنگ آن هم بیشتر خواهد بود. پس طبیعتا باید ظرافت فرش ۱۲۰۰ شانه از فرش ۱۰۰۰ شانه بیشتر باشد. با توجه به اینکه ظرافت فرش های ۱۲۰۰ شانه بیشتر است، می توان نتیجه گرفت که طرح های ۱۲۰۰ شانه نسبت به طرح های ۱۰۰۰ شانه ظریف تر و زیباتر هستند. این مورد را هم به عنوان چهارمین گزینه برتری فرش های ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش های ۱۰۰۰ شانه باید دانست.

  • مقایسه قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه با فرش ۱۰۰۰ شانه

فرش ۱۰۰۰ شانه به خاطر اینکه با الیاف ضخیم تر، تعداد شانه کمتر و دستگاه قدیمی تر بافته می شود، دارای قیمت ارزان تری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه خواهد بود. پس در این گزینه باید برتری را به فرش ۱۰۰۰ شانه داد، چون قیمت به صرفه تر و ارزان تری دارد.

جمع بندی و کلام آخر

به طور کلی در پاسخ به این سوال که فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا ۱۰۰۰ شانه باید گفت: فرش ۱۲۰۰ شانه از نظر بافت و ظاهر نسبت به فرش ۱۰۰۰ شانه برتری دارد و اگر گزینه هایی مثل نرم تر بودن فرش و قیمت آن را فاکتور بگیریم، فرش ۱۲۰۰ شانه انتخاب بهتری برای مخاطبان خواهد بود. با توجه به اینکه اختلاف قیمت در بین فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه زیاد نیست، توصیه می کنیم فرش ۱۲۰۰ شانه را در اولویت انتخاب خود قرار دهید.

فرش ماشینی 1200 شانه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *