فرش دستبافت اصل کاشان

ایران جزء یکی از کشور های نمونه در تواید محصولات نساجی می باشد که از زمان های گذشته تاکنون نیز سهم بزرگی در تولید انواع محصولات بافته شده با نخ و پشم و فرش های دست بافت داشته است . هر ملتی دارای یک هنر می باشد و درباره ایران می توان گفت که هنر اصیل ایرانی ، فرش دستبافت می باشد . فرش های دستبافت جزء کالا های بسیار مهم در صادرات کشور می باشد .
فرش دستبافت چیست ؟
محصولات نساجی و فرش جزء کالا های می باشند که از گذشته تا به امروز اهمیت زیادی در زندگی ما داشته اند . زیرا استفاده از آن ها به ایجاد حس آرامش و آسایش انسان ها کمک شایان می کند . در این بین فرش های دستبافت جزء پر طرفدار ترین و زیبا ترین فرش ها می باشد و همچنین جزء فرش های نفیس ایرانی هستند . کلمه فرش یک کلمه عربی است به معنی گسترده که به پلاس و قالی اطلاق می شود . بنابراین می توانیم بگوییم که منظور از فرش دست بافت زیر اندازی که با تار و پود و به وسیله ی دست بافته می شود .
تاریخچه فرش دستبافت
فرش و قالی در ایران دارای تاریخچه کهنی می باشد که در حال حاضر بهترین و زیبا ترین آن ها به دست هنرمندان ایرانی بافته می شود و در دنیا به معرض نمایش در می آید . با وجود این که اولین فرش گره دار در سال ۱۳۲۸ شمسی به عنوان چادر صحرانشینان و یا پوشش اسب مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن در تولید این محصول با پیشرفت زیادی مواجه شدیم . پژوهشگران و محققان بر این باورند که آغاز شکوفایی فرش دستبافت در ایران و در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی صورت گرفته است .
در میان فرش های دستبافتی که طول تاریخ بافته شده است می توان به موارد زیر که از مهم ترین آن ها می باشند اشاره کرد :
قالی پازیریک : این فرش دارای قدمت ۲۵۰۰ سال می باشد و دارای اندازه ۲۱۰ در ۱۸۳ سانتی متر است و همچنینی حدود ۳۶۰۰ گره در آن وجود دارد .
فرش بهارستان : این فرش بسیار نفیس می باشد و مربوط به زمان خسرو پرویز است به همین دلیل به آن فرش بهار خسرو نیز گفته  می شود .
قالی دستبافت عصر صفوی : این فرش نیز یکی از قالی های بسیار زیبای دست بافت می باشد که نشان دهنده نبوغ و خلاقیت هنرمندان دوره صفویه است . در این دوره هنرمندان حدود ۱۵۰۰ تخته فرش از خود بر جای گذاشته اند .
قالی ترنج منظره حیوانات : این فرش دارای زمینه قرمز رنگ و طرح های بسیار زیبا می باشد برای بافت آن از نخ ابریشم استفاده کرده اند و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده است .
قالی چلسی : این فرش یکی از زیبا ترین فرش ها در جهان می باشد که اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لند از آن نگهداری می شود .
فرش دستبافت اصل کاشان
بافت فرش در بعضی از شهر های ایران با هنر نمایی و دقت بالاتری انجام می گیرد و این  امر باعث شهرت آن شهر شده است  . در بین تمامی تولید کننده های فرش در ایران فرش دستباف کاشان جزء پر طرفدارترین و محبوب ترین فرش در کل ایران و جهان است . فرش های دستبافت اصل کاشان دارای رنگ و طرح بسیار متنوعی است . علاوه بر این ، فرش های دستبافت کاشان از زیبایی و کیفیت بسیار بالایی برخور دار می باشد و این موجب شده است که خرید و فروش آن ها از گذشته تا امروز توسط مشتریان از محبوبیت و رونق بالایی بر خوردار شود . بر روی فرش های دستبافت کاشان طرح و نقشه های بسیار نفیس و ظریفی اعمال می شود و همین امر موجب محبوبیت آن ها شده است . کاشان در دوران صفویه یکی از بهترین و فاخرترین مراکز تولید فرش دست بافت بوده است .
مقاله مربوطه : شناخت فرش دستباف اصل کاشان
فرش های دستبافت کاشان به صورت کلی دارای سه قالب افشان ، خشتی و ترنج می باشند . که از پر طرفدار ترین آن ها قالب ترنج است . قالب های ترنح دارای حاشیه های پهن در اطراف و طرح دایره یا بیضی در میانه هست . فرش های دستبافت با فرش های ماشینی دارای تفاوت های بسیار زیادی می باشد . فرش های دستبافت هم از نزدیک و هم از دور دارای جلوه بسیار زیبایی می باشد . همچنین از شاخصه های برجسته آن ها می توان به تقارن رنگ در آن ها اشاره کرد . ازطرفی فرش های دست بافت دارای پرز های درخشنده با انعطاف پذیری بالای می باشند و در برابر شستشو و پا خوردگی بسیار مقاوم می باشد .
جنس فرش های دستباف اصل کاشان از پشم طبیعی است و گاهی برای زیباتر جلوه دادن آن از ابریشم در بین آن ها استفاده می کنند . الیاف پشم ، عایقی بسیار عالی برای زمستان و خنک کننده ای بی نظیر برای فصل تابستان است و همین الیاف در قالی های دستباف کاشان است که آن ها را از قالی های دستباف دیگر شهرها متمایز می کند .
یکی از موارد دیگری که سبب وجه تمایز قالی های دستباف کاشان با دیگر شهرها می شود ، این است که در حین بافت ، پرزهای آن را قیچی می کنند و برش می دهند ولی در شهرهای دیگر بعد از بافت فرش و در مرحله پرداخت قالی ، پرزها را برش می دهند .
قالی دستباف کاشان با رنگ لاکی تولید و بافته شد ولی امروزه از رنگ های کرم ، سرمه ای ، سبز مله ای ، آبی الماسی نیز بهره می برند .
طرح و نقشه های که در فرش های دستبافت کاشات بکار می رود عبارتند از : طرح افشان ، قالی شاه عباسی ، طرح درختی ، طرح قابی ، طرح گل فرنگ ، طرح محرابی ، طرح گلدانی ، طرح هندسی ، طرح اقتباسی ، قالی اسلیمی ، طرح بته جقه ، طرح شکارگاه ، طرح ترکمن و بخارا ، طرح ماهی درهم ، طرح محرمات ، طرح ایلی ، طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی و طرح تلفیقی .
شما می توانید برای خرید فرش ها دست بافت کاشان به فروشگاه فرش اصل مراجعه نمایید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *