انواع فرش ماشینی ایرانی و فرش دستباف ایرانی

فرش ها یکی از کاربردی ترین و یکی از عناصر ضروری در هر خانه ای به شمار می روند . با وجود تغییرات عمده در سبک زندگی از دیرباز تاکنون و روی کار آمدن وسایلی مانند مبلمان ، سرویس های چوبی جهت نشیمن و … فرش های ماشینی همچنان یکه تاز دکوراسیون بوده و جایگاه خاصی در چیدمان دکور دارند .
فرش های ایرانی ، با طرح و نگاره های زیبایی که دارد جلوه زیبایی به منازل و دکوراسیون می دهد . هر ایرانی در منزل خودش ، یک تخته فرش ایرانی را چه از نوع ماشینی و چه از نوع دستباف دارد .
هرچند امروزه از مبلمان برای نشستن استفاده می شود و دیگر کم تر کسی روی فرش می نشیند و این موضوع کاربرد اصلی فرش ها را زیر سوال می برد اما فرش های ماشینی ایرانی و فرش های دستبافت ایرانی حس گرما و صمیمت خانه را حفظ می کنند و اگر بر اساس اصول زیباشناسی انتخاب شوند ، زیبایی عجیبی به خانه می دهند . نقش بسیار چشمگیر فرش های ایرانی از هر نوعی در فضای خانه غیر قابل انکار است .
زیبایی سحرانگیز فرش ها چه از نوع ماشینی و چه از نوع دستبافت به علت رنگ و نقش های زیبای ارائه شده در آن ها است . فرش های ماشینی و قالی های دستبافت ایرانی  به گونه ای هستند که در سراسر جهان حرفی برای گفتن داشته و در بین اصحاب هنر از جایگاه خوبی برخوردار هستند . فرش های دستبافت در میان هنرهای مردمی و صنایع دستی دارای اعتبار است و فرش های ماشینی ایران خصوصا فرش های کاشان در سراسر جهان مورد تقاضا قرار می گیرد . حضور ، درخشندگی  و ماندن انواع فرش  های ایرانی در گذشته ، حال و آینده بسته به کارکرد تولید کنندگان دارد . از گذشته های دور تا کنون همواره فرش های ایرانی از جمله فرش های ماشینی کاشان تجلی‌گر زیبایی و توان و قدرت تولید کنندگان بوده است . در مورد فرش های دستبافت علاوه بر کیفیت که بر کسی پوشیده نیست ، هر مکان جغرافیایی توانسته است ، طرحی خاص و هنری زیبا خلق کند از این رو تنوع در طرح و رنگ فرش های دستبافت جالب توجه است .
در کل فرش های ایرانی شامل فرش های دستبافت که از زمان های بسیار دور تا کنون بافته می شده اند و فرش های ماشینی که حدود ۵ دهه از بافت آن ها می گذرد ، می شود . فرش های دستبافت و ماشینی ایران زمین نسبت به فرش های تولید شده در سایر کشورها مزیت ها و ویژگی هایی دارد که این محصولات را از سایرین متمایز ساخته است . مقاله در دست تحت عنوان انواع فرش ایرانی به بیان کلیاتی در مورد فرش های ماشینی و فرش های دستباف پرداخته است . جهت آشنایی بیشتر با انواع فرش ایرانی خواندن ادامه مقاله را در دستور کار خود قرار دهید .
طرح و نقشه در انواع فرش های ایرانی
به طور کلی دسته بندی‌ های مختلفی برای نشان دادن طرح و نقشه فرش های ایرانی وجود دارد . انواع مختلفی که از گستردگی و تنوع بالای فرش ها ناشی می شوند . طرح های ایجاد شده در فرش های ایرانی مهم ترین ویژگی محصولات بافته شده در کشور ایران است . طرح های زیبا و جذابی که در این ‌جا معرفی خواهند شد . دسته بندی انواع فرش ایرانی را به ۱۹ طرح جدا گانه تقسیم می کنیم . دسته بندی طرح های فرش ایرانی بر اساس تقسیمات ارائه شده از سوی شرکت سهامی فرش ایران نام برده شده است ، شامل :
۱- طرح‌ های آثار باستانی و ابنیه اسلامی
۲- فرش ‌های طرح‌ شاه عباسی
۳- فرش‌ های طرح اسلیمی
۴- فرش ‌های طرح افشان
۵- طرح هندسی
۶- طرح اقتباسی
۷- طرح درختی
۸- طرح خشتی
۹- طرح شکارگاه
در انتخاب انواع فرش های ایرانی باید برخی از اصول و نکات رعایت شود تا بتوان بهترین نوع فرش ایرانی را خریداری نمود . برخی از این نکات کلی بوده و تفاوتی در انتخاب فرش ماشینی و دستبافت ندارد :
۱- برای انکه بتوان فضای خانه را بزرگ تر از آنچه هست نشان داد ، لازم است از طریقی در ارائه فضای نشیمن بزرگ نمایی کرد . طروقی مانند زیاد کردن فاصله بین مبل ها ، ایجاد فاصله بین مبلمان و پرده و از همه مهم تر انتخاب فرش با رنگ زمینه روشن و نگاره های درشت و خلوت . از طرف دیگر می توان فضای خالی بین فرش و دیوار باقی گذاشت . دقت نمایید در هنگام چیدمان مبل را طوی قرار دهید که پایه های جلو آن روی فرش باشد تا هنگام استفاده پای مهمان روی فرش واقع شود اما پایه های عقب مبل باید روی زمین باشند تا از آسیب رسیدن به فرش بر اثر فشار جلوگیری شود .
۲- اگر از آن دسته از صاحب خانه هایی هستید که استفاده از انواع قالیچه های ایرانی ترجیح می دهید ، بهتر است صندلی و مبل ها را در اطراف قالیچه به نحوی بچینید که طرح و قرینگی قالیچه به وضوح به چشم آید . قرار گرفتن وسایل دور تا دور قالیچه در حالی که هنگام نشستن روی مبل ها پاها روی زمین نباشد یکی از بهترین دکوراسیون ها را شکل می دهد . این گونه چیدمان زیبایی طرح و رنگ و نگاره را در انواع فرش های ایرانی بیشتر به رخ می کشد .
۳- در فرش های ایرانی که ابعاد استاندارد دارند ، لازم است برای جلب توجه بیشتر ، فرش در سایزی انتخاب شود و به نحوی پهن شود که از هر طرف ۴۵ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد و قسمتی از کف پوش نمایان باشد . این روش هم در فضاهای کوچک و هم در فضاهای بزرگ قابلیت اجرا دارد با این تفاوت که در فضاهای بزرگ می توان فاصله را بیشتر کرد . انتخاب فرش کمی کوچک تر از سایز اتاق برای ایجاد فضایی مدرن و زیبا موثر خواهد بود .
۴- انواع فرش های ایرانی به لحاظ قرینگی نگاره ها و طرح ها جذابیت دارند با در نظر گرفتن این موضوع فرش اتاق خواب را در سایزی انتخاب کنید که قرار گرفتن قسمتی از آن در زیر تخت زیبایی فرش را زیر سوال نبرد . اگر فرش انتخابی بسیار کوچک است طوری پهن نمایید که تنها جلوی تخت را بپوشانند .
۵- از دیگر مکان هایی که باب پهن شدن انواع فرش های ایرانی هستند ، اتاق ناهار خوری است . فرش این قسمت را بزرگ تر از میز و صندلی ها در حال جمع انتخاب کنید  سایز فرش باید به گونه ای باشد که هنگام عقب کشیدن و استفاده از صندلی ها ، پایه عقبی آن روی فرش نباشد تا وزن حاصله آسیبی به فرش وارد نکند .
۶- علاوه بر تمام موارد بالا ، تولید کنندگان و بافندگان ایرانی فرش هایی باریک و در سایز های کوچک تولید کرده اند که برای راهرو ها ، جلوی درب های ورودی و …. کاربرد دارد . پر کردن این فضا ها با انواع فرش ها و بافته های ایرانی هم خالی از لطف نخواهد بود و زیبایی مناسبی به دکوراسیون خواهد داد .
انواع فرش های ماشینی ایرانی علاوه بر تنوع در طرح دارای دسته هایی مختلفی در :
۱- شانه و تراکم : فرش های ۳۵۰ شانه اولین بافته های ماشینی بودند که دیگر تولید نمی شوند اما در بازار فرش و قالی دسترسی به فرش های ۵۰۰ شانه ، ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه ممکن است .
۲- ابعاد : انواع فرش های ایرانی در سایز های استاندارد ۶ متر ، ۹ متر ، ۱۲ متر و ۲۴ متر و همچنین انواع فرش های غیر استاندارد تولید می شوند .
۳- دیگر دسته بندی بر اساس رنگ زمینه خواهد بود . بازار فرش و قالی ایران نیاز تمامی خریداران را رفع می کند چراکه تنوع بالایی در محصولات خود دارد .
خرید انواع فرش های ایرانی
هیچ کس نمی تواند منکر زیبایی هایی شود که یک تخته فرش ماشینی یه لحاظ طرح و نگاره و ظرافت و زیبایی دارد ، بشود . فرش های ایرانی عنصر مهمی در طراحی داخلی منازل و حتی ادارات هستند . اهمیت فرش های ایرانی در دکور به حدی است که آن ها را دکوراتیو نامیده و توان تحولات اساسی در دکوراسیون دارند .
برای خرید بهترین فرش های ایرانی ماشینی و دستباف باید به بهترین برند و بهترین فروشگاه مراجعه نمود . با بررسی های انجام شده در حال حاضر بهترین فروشگاه ها ، فروشگاه های اینترنتی هستند که در اختیار تولید کننده بوده و انواع فرش های ایرانی چه از نوع دستبافت و چه از نوع ماشینی در این فروشگاه ها به قیمت عمده و بصورت مستقیم عرضه می شوند .
گروه تولیدی فرش اصل کاشان یکی از تولید کنندگان خوش نامی است که در تنوع و ارائه انواع و اقسام فرش های ماشینی سرآمد بوده و به علت کیفیت بالا ، زیبایی بی نظیر و سایر خدمات از بهترین مکان ها و بهترین برند ها برای خرید انواع فرش های ایرانی محسوب می شود .
در دسته محصولات فروشگاه اینترنتی فرش اصل می توانید انواع مختلف فرش های ایرانی را دیده و بر اساس ویژگی و نیاز فضای خانه خود بهترین محصول را انتخاب نمایید . ارائه خدمات متعدد در فروشگاه اینترنتی و راحتی خرید مهم ترین مورد انتخاب فروشگاه توسط مشتریان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *