مزایا و معایب فرش ترک

معایب فرش ترک چیست؟ آیا می توان با خیال راحت فرش ترک خرید؟ همه این مطالب را میخواهیم در این محتوا برای شما شرح دهیم تا بتوانید پاسخ سوالات خود را در مورد مزایا و معایب فرش ترک به صورت کامل دریافت نمایید.

فرش ترک یکی از فرش های ماشینی است که در ایران و در ترکیه تولید می شود. فرش های ماشینی که در ایران به نام فرش ترک شناخته می شوند، فرش هایی هستند که با الهام از فرش دستباف ترکیه بافته می شوند. البته در برخی از موارد به فرش های ماشینی که دارای نخ خاب ترک باشند هم فرش ترک گفته می شود، اما این اصطلاح بیشتر برای فرش های ماشینی با طرح ترک به کار می رود و منظور ما هم همان فرش هایی است که با طرح فرش دستباف ترکیه بافته و تولید می شوند.

معایب فرش ترک را باید بدانید تا در صورتیکه میخواهید این فرش ها را انتخاب کنید، از قبل چالش های احتمالی آن را بپذیرید، بنابراین تصمیم ما این است که در ادامه بیشتر به بررسی مزایا و معایب فرش ترک بپردازیم.

مزایا و معایب فرش ترک

ابتدا معایب فرش های ترک را برای شما بیان می کنیم و بعد از آن به بررسی مزایا فرش ترک خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

  • رنگ بندی روشن و لایت

فرش دستباف ترکیه معمولا با رنگ بندی های روشن و شاد بافته می شوند. رنگ هایی مثل صورتی، گلبهی، آبی روشن، قرمز روشن و غیره از رنگ هایی است که در فرش دستباف ترکیه استفاده می شود. بنابراین فرش ترک هم که با الهام از فرش دستباف ترک بافته می شود، دارای رنگ های روشن است. داشتن رنگ های مطلقا روشن برای فرش چند عیب را به صورت همزمان خواهد داشت. اول اینکه افرادی که دارای دکوراسیون سنگین و با رنگ بندی تیره هستند، نمی توانند از فرش های روشن ترک استفاده کنند. دوم اینکه همه افراد از فرش های روشن خوششان نمی آید. بنابراین وجود فرش های روشن در این رده سبب می شود که بازار مشتری ها، با تنوع رنگی کمتری روبرو شود.

  • کثیف شدن زود فرش ترک

فرش های ترک به خاطر رنگ بندی روشنی که دارند، زودتر از فرش های دیگر کثیف می شوند. برای مثال فرض کنید اگر یک لکه آب هم روی این فرش ها بریزد، یک هاله سیاه روی قسمت هایی از فرش ایجاد خواهد کرد. بنابراین اگر بچه کوچک دارید یا زود زود فرش هایتان کثیف می شود، از فرش های رنگ روشن به خصوص فرش ترک نمی توانید استفاده کنید. به فرض اگر این لکه ها پاک هم شوند، جلا و درخشندگی فرش مثل سابق نخواهد شد، چون با هر بار شستشوی فرش، بافت و ظاهر آن سبب استهلاک می شود.

  • طرح های خلوت فرش ترک

فرش های ترک تلفیقی از طرح های ایرانی و قفقازی هستند. در واقع هنر فرش ترک از چندین کشور ایران و ارمنستان، آذربایجان، گرجستان ( که همه قبلا متعلق به ایران بوده اند) گرفته شده است ولی به هر حال تفاوت هایی با فرش های سنتی ایران و قفقاز دارد. فرش های ترک دارای طرح های لچک و ترنج هستند، اما خیلی خلوت تر و ساده تر. شما در زمینه فرش طرح های ریز و درشت اسلیمی را مشاهده نمی کنید، یا اگر باشد به صورت رنگ روشن است و تعدادشان خیلی کم است. بنابراین این فرش های سلیقه همه افراد نیست.

  • ظرافت کمتر فرش ترک

فرش ترک همانطور که گفتیم به خاطر طراحی ساده تر و خلوت تر دارای ظرافت کمتری است و طرح های ریز و جزئی در آن کمتر دیده می شود. برخی از افراد هستند که ظرافت طرح فرش همانند فرش های دستباف برایشان مهم است که این افراد نباید به سراغ فرش های ترک بیایند.

و اما حالا بعد از بررسی معایب فرش ترک، بهتر است که با مزایای آن هم آشنا شویم:

  • تنوع بالای فرش های ترک

فرش های ترک دارای تنوع بالایی هستند و در ایران طرفداران زیادی دارند. در واقع به علت استفاده از نگ های متفاوت و شاد، طرح های اسلیم و غیر اسلیمی، فرش ترک در بین ایرانی ها طرفدار زیاد پیدا کرده است و تقریبا به عنوان یک فرش ماشینی در بین ایرانی ها جا باز کرده است.

  • رنگ های زیبا و جذاب

همانطور که گفتیم در فرش ترک از رنگ های روشن استفاده می شود. رنگ های شاد، جذاب هستند و می توانند برای آنهایی که این نوع رنگ ها را می پسندند، روحیه بخش نیز باشند. معمولا در فرش ترک از رنگ های لایت استفاده می شود که خیلی ها طرفدار این نوع رنگ بندی ها هستند.

  • تمیز شدن آسان فرش ترک

علی رغم اینکه فرش ترک زود کثیف می شود، به خاطر بافتی که دارد، زود هم می تواند تمیز شود. بنابراین اگر مایل هستید از این فرش های ماشینی استفاده کنید، نگرانی بابت تمیز کردن آن نباید داشته باشید. با سرکه سفید و جوش شیرین می توانید لکه های مختلف را از روس فرش ترک پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *